Meer volgers (en vooral de juiste!): 7 tips voor non-profit

Je wilt meer volgers. Meer online zichtbaarheid om je missie te kunnen uitdragen. Dan is er maar één manier om op te vallen tussen die eindeloze stroom aan content: door je volgers een reden te geven om je te houden en je content te delen ♥

In dit artikel geef ik je 10 tips voor non-profits – en andere organisaties die willen bijdragen aan een betere balans in de wereld – om meer (en vooral de juiste!) volgers te krijgen.

Waarom wil je eigenlijk volgers hebben?

Als mensen je niet kennen, kunnen ze ook niet voor je kiezen.

Een post op sociale media is snel gemaakt en dus een uitstekende manier om laagdrempelig te communiceren. Wie ben je, waar sta je voor en vooral: in welke overtuiging vinden jullie elkaar?

Als je het juiste verlangen bij je publiek weet te triggeren, kunnen je volgers je razendsnel naar meer onzichtbaarheid helpen door bv. een interessant artikel of link naar je website door te sturen naar hun eigen volgers. Zo bereik je in korte tijd nog meer mensen.

» Lees ook: Deze 7 triggers zorgen ervoor dat jouw content vaker wordt gedeeld [gratis e-book]

Tot slot kunnen je volgers ook een bron van inspiratie zijn. Als je ze terugvolgt tenminste. Het zijn tenslotte ook vakmensen die blogs delen, het laatste nieuws delen en wellicht het antwoord hebben op een vraag waar jij mee worstelt. Doe daar je voordeel mee.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
content, copy & conversie voor betekenisvolle merken

1. Het gaat niet om het aantal volgers – het gaat om de juiste volgers

Laat je niet gek maken door de hoeveelheid volgers van anderen. Wat heb je aan 10.000 volgers als ze niet oprecht geïnteresseerd zijn in jouw missie? Als jullie geen gezamenlijk doel hebben? Ga liever voor kwaliteit.

Ook in een kleine markt, kunt je grote impact hebben. Zorg ervoor dat jouw ideale volger bij jou de meest relevante, waardevolle informatie en oplossingen kan halen.

Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

2. Wees waanzinnig waardevol

Goede content biedt waanzinnig veel waarde en inspireert bezoekers om sneller, beter of slimmer te worden.

Ergens voor staan in een wereld waar mensen vaak nergens voor staan is erg krachtig. Het maakt je uniek, onderscheidend en geeft karakter aan je marketing.

Wees niet bang om een standpunt in te nemen – het zorgt er juist voor mensen zich geraakt voelen. Je mag ook gerust kritisch zijn, mits je er een positief alternatief tegenover zet. Dat is juist informatie die het publiek aan het denken zet en waarmee je ze raakt in het hart ♥

» Lees ook: Wat is goede content?

3. Vraag je af: waaróm willen mensen mijn content delen?

Vanuit de psychologie en neuromarketing weten we dat mensen vooral worden getriggerd door emotie. Ze verlangen een lach, een traan, het vooruitzicht op minder stress, meer tijd, meer geluk, meer omzet of een betere gezondheid.

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content op aanpassen en snel de juiste volgers aantrekken. Meer daarover lees je in mijn gratis e-book waarin ik uitleg waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

4. Zorg voor een onweerstaanbare weggever

De beste plek om je volgers te verzamelen, is op je e-maillijst. Niet op sociale media.

Bouw je organisatie nooit op alleen sociale media! Want dat zijn kanalen waar je geen eigenaarschap op hebt. Je bent altijd afhankelijk van algoritmes. Je e-mailkanaal is – zeker voor non-profits – verreweg je belangrijkste kanaal.

Om je publiek te verleiden zich aan te melden voor je nieuwsbrief, biedt je ze eerst een gratis weggever aan – zoals een e-book, een checklist of een template. Het is wel belangrijk dat die naadloos aansluit op de behoefte die jouw ideale volger. Dus daar eerst onderzoek naar.

In je weggever deel je jouw visie en grijp je de kans om de mindset van je volgers aan te passen en ze te laten beseffen dat ze het kunnen – met jouw hulp of (in het geval van NGO’s) als ze jou ondersteunen.

5. Zorg voor een sterke profielfoto én een goede bio

Mensen willen weten wie je bent voordat ze je gaan volgen.

Zorg voor een goede foto, zet in je bio (kort maar krachtig) wie je bent en wat je te bieden hebt. Ga in op jullie gezamenlijk verlangen voor een betere wereld. Doe een belofte, maak het de moeite waard voor mensen om jou te volgen.

Gebruik de juiste hashtags, in mijn geval #highendcontent.

6. Ga zelf volgen

Facebook, LinkedIn, Twitter en Instagram zijn niet geschikt om te zenden, maar om relaties aan te gaan.

Zoek op #hashtags, vaktermen, keywords, interessegebieden of locatie en ga mensen volgen die voor jou interessant zijn. Of doe inspiratie op bij anderen. Wie volgen zij?

7. Ontvolg en ruim je tijdslijn op

Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Echt! Als je wilt bloeien, moet je eerst snoeien.

Als je een lokale repairshop in Utrecht runt, heb je niet zoveel aan volgers uit Maastricht.

Blokkeer ook gerust Amerikaanse volgers. Kleine kans dat zij écht geïnteresseerd zijn in jouw aanbod. Bedenk dit: jouw berichten worden slechts getoond aan een klein groepje van je volgers. Je wilt dus liever dat binnen dat kleine groepje de échte geïnteresseerden zitten en niet de bots.

Concentreer je liever op een klein groepje mensen die jou écht volgen en met wie je interactie aangaat. Lees ook wat zij te melden hebben en neem de tijd om daarop te reageren.

Dat werkt veel beter dan een massa volgers te hebben die niets voor je betekenen.

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.