Heeft bloggen nog wel zin in 2021?

Bloggen, waarom zou je? Wie zit er te wachten op jouw verhaal? Wat levert een blog eigenlijk op? En nu pas beginnen, heeft dat nog wel zin? Het antwoord is: JA!

Draai het eens om: hoe reageer jij als je een website bezoekt zonder blog? Welke indruk krijg je dan? Een website zonder blog is een gemis. Je kunt niet goed beoordelen of iemand écht verstand van zaken heeft, je wordt niet gecharmeerd door een stukje persoonlijkheid of een unieke visie en je wordt niet verrast met een waardevolle tip.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
schrijftrainer en contentspecialist

Een website zonder blog is statisch, elke keer hetzelfde. Saai 🥱 Je bezoeker heeft geen reden om terug te komen.

  • Heeft bloggen nog wel zin in 2021?

Een blog is het perfecte middel om iets te vertellen over jouw vakgebied. Een unieke kans om het onderwerp leuker, beter, duidelijker en slimmer vertellen dan elk ander. Voor lezers fijn om jou op die manier te leren kennen, en voor jou een manier om te laten zien wie je bent.

Want bedenk: als ze je niet kennen, kunnen ze ook niet voor je kiezen.

Nog niet overtuigd? Dan geef ik je gewoon nóg 3 redenen waarom bloggen – ook in 2021 – gewoon een heel slim idee is!

Reden 1 om vaker te bloggen: je wordt beter gevonden in  Google

Google wil maar één ding – net als andere organisaties: tevreden klanten. En voor een zoekmachine betekent dat: ervoor zorgen dat mensen snel het juiste antwoord krijgen op hun zoekvraag.

En daar is bloggen perfect voor.

Als jij vertelt over je vakgebied, gebruik je namelijk automatisch woorden waarop mensen zoeken. Je geeft antwoord op vragen, snijdt invalshoeken en thema’s aan en gaat in op actualiteiten en trends. Allemaal seintjes voor Google dat mensen bij jou aan het juiste adres zijn.

Vooral artikelen die kwalitatief hoog zijn én gericht op de vraag van de bezoeker, worden door Google hoog gewaardeerd en komen bovenaan in de zoekresultaten.

Reden 2 om vaker te bloggen: blogs worden goed gedeeld

Waardevolle (blog)artikelen worden altijd gedeeld. Jouw blogs kunnen mensen helpen. Ze kunnen het leven van anderen verrijken. En dát is dan een belangrijke redenen voor je doelgroep om met jou in gesprek te gaan.

Wil je zeker weten dat je (blog)artikelen worden gedeeld? Lees dan mijn e-book  7 triggers die ervoor zorgen dat jouw content vaker wordt gedeeld. Daarin vertel ik over welke content vaak wordt gedeeld (en waarom) de hand van deze 7 verlangens:

  1. Het verlangen om je zelfbeeld te bevestigen
  2. Het verlangen om iets te weten
  3. Het verlangen om angst te vermijden
  4. Het verlangen om bevestiging te krijgen vanuit je sociale kring
  5. Het verlangen om iets terug te doen
  6. Het verlangen om complexe dingen eenvoudig te maken
  7. Het verlangen om andere mensen een goed gevoel te geven over zichzelf

Reden 3 om vaker te bloggen: Met blogs kun je bezwaren wegnemen

Blogs zijn erg geschikt om mensen te overtuigen van de waarde van jouw product. Maar er zijn altijd bezwaren, twijfels en/of aarzelingen.

Zoals deze: het kost zoveel tijd om te bloggen!

In een persoonlijk gesprek herken je zon bezwaar en kun je erop inspelen. Maar online werkt dat niet, je bezoeker klikt gewoon weg. Dé oplossing is om blogs te schrijven waarin je ingaat op alle twijfels, bezwaren en weerstand.

Blogs geven je de kans om vragen te beantwoorden en zorgen weg te nemen.

Perfect als je je omzet flink wilt boosten.

Bloggen is slim – juíst anno 2021

Het schrijven van (blog) artikelen is dus zakelijk gezien gewoon slim!

Online draait alles om vertrouwen. En daarin kunnen je blogs een belangrijke rol spelen. Als je het goed aanpakt, leveren je (blog)artikelen steeds opnieuw bezoekers op zonder extra moeite.

Ook starten met bloggen?

Bloggen kost veel minder tijd als je de juiste woorden kunt vinden. Mijn online schrijftraining is helemaal ontworpen om je daarbij te helpen.

Van checklist tot vaste formats: leer zelf onweerstaanbare teksten schrijven die je méér autoriteit geven.

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.