10 eigenschappen van goede content

Het schrijven van high-end content levert evergreens op die je maar één keer hoeft te maken. Ze blijven jarenlang relevant voor je doelgroep en leveren organische bezoekers op. Het is waardevolle, inhoudelijk sterke content.

Je uitdaging is om ervoor te zorgen dat de doelgroep zich herkent in jouw verhaal. Zoals in de wereldberoemde speech van Martin Luther King.

Hij vertelde zijn volgers niet wat ze moesten doen, maar hij herinnerde ze aan hun droom, hun verlangen voor een betere wereld. Zijn woorden zijn tot op de dag van vandaag wereldberoemd.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
content, copy & conversie voor betekenisvolle merken

Hoe geef je jouw content MLK-kwaliteit waarmee het uitstijgt boven de eindeloze hoeveelheid middelmatige content op internet?

Ik maakte een checklist met 10 eigenschappen, scoor jij 8 van de 10?!

1. Je content heeft een helder doel

Elk stuk content heeft een doel. Want je maakt geen nieuwsbrief of mooie Instagram-feed omdat andere organisaties dat ook doen. Je wilt er iets mee bereiken.

Wat is het doel? Waarom maak je deze content? Wat levert het jou op, en wat levert het je publiek op?

2. Je denkt vanuit de gebruiker

Goede content helpt je bezoeker aan informatie om een beslissing te nemen. Verspil dus geen tijd door te raden waar ze van wakker liggen. Doe onderzoek, ga met ze in gesprek, kijk naar de zoekvragen die worden ingetypt in Google en naar de vragen die binnenkomen bij sales of de servicedesk.

Gebruik al die informatie om erachter te komen wat het verlangen is van jouw publiek. Wat zorgt ervoor dat mensen geïnteresseerd blijven in jouw content? Waar zit hun information gap?

Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

  • 10 eigenschappen van goede content

3. Je plaatst je boodschap in een positieve context

Als je maatschappelijke en sociale vraagstukken wilt oplossen, is het belangrijk om je boodschap in een positieve context te plaatsen. Daarmee stimuleer je de actiebereidheid.

Op deze manier kun je ook zware thema’s aanspreken.

» Lees ook: 10 empathische woorden voor op je landingspagina

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat artikelen over een crisis – of een ramp – het beste positief geformuleerd kunnen worden. Bijvoorbeeld door de manier waarop je een item in beeld brengt en door aandacht te schenken aan de hulp die wordt geboden. In elk verhaal is hoop, zijn er oplossingen, zijn er mensen die een ander helpen en dingen die je zélf kunt doen.

Hoop is dé manier om verbinding te leggen met je publiek. Ga voor het hart.

4. #sparkjoy

Maakt jouw website je bezoeker nog écht blij? Of, zoals opruimgoeroe Marie Kondo zegt: does it spark joy?

Goede content biedt waanzinnig veel waarde en inspireert bezoekers om sneller, beter of slimmer te worden.

Dus tijd voor een grote schoonmaak. Soms zijn artikelen verouderd en is de laadtijd van pagina’s ongemerkt opgelopen omdat er teveel zooi moet worden geladen. Het is dé reden voor bezoekers om weg te klikken.

5. Je staat ergens voor

Ergens voor staan in een wereld waar mensen vaak nergens voor staan is erg krachtig. Het maakt je uniek, onderscheidend en geeft karakter aan je marketing.

Wees niet bang om een standpunt in te nemen – het zorgt er juist voor mensen zich geraakt voelen.

Je mag ook gerust kritisch zijn, mits je er een positief alternatief tegenover zet. Dat is juist informatie die het publiek aan het denken zet.

6. Je bent betrouwbaar en inclusief

Uit onderzoek van Adobe Content Survey blijkt dat het overgrote deel van de consumenten wil dat content betrouwbaar is. Dat is belangrijker dan mooi vormgegeven, interactieve of vermakelijke content. Maak je verhalen dus oprecht, betrouwbaar en transparant. Er is geen verborgen agenda.

  • De inhoud van je content is geverifieerd
  • Je bent op de hoogte van juridische kaders, zoals de AVG
  • Experts die worden geciteerd krijgen een correcte naamsvermelding
  • Beeldmateriaal is rechtenvrij – of krijgt ook een juiste vermelding

Daarnaast is high-end content altijd inclusief, dus zonder vooroordeel of stereotypering. Vaak doen we dit niet bewust, want iedereen bekijkt de wereld vanuit zijn/haar referentiekader.

Inclusiviteit uit zich niet alleen in beeldmateriaal, maar ook in tekst, taal en perspectief.

7. Goede content is lekker leesbaar – ook voor Google

Schrijven is schrappen. Lange lappen tekst – of lange video’s – betekent dat je lezer  harder moet werken om te vinden wat hij/zij nodig heeft.

Een tekst moet leesbaar zijn en geschreven volgens de omgekeerde piramide-methode: je begint met het belangrijkste en eindigt met verdiepende informatie. Want als mensen niet meteen snappen waaróm ze verder moeten lezen, ben je ze kwijt.

Bovendien wil je dat jouw content hoog scoort in Google. Dat zorgt direct voor meer online zichtbaarheid, meer organisch bezoek en meer inkomsten.

Weet jij hoe je teksten beter kunt laten scoren in Google? Je leert het in mijn online masterclass Onweerstaanbare teksten.

8. Je content is duurzaam

De tijd dat je steeds nieuwe content maakt is voorbij. Geen losse flodders meer.

High-end content hoeft maar één keer te worden geschreven. Hierdoor is het erg tijdsefficiënt. Je scoort er blijvend hoog mee in zoekmachines, kunt het steeds opnieuw promoten en heeft nog jarenlang toegevoegde waarde voor je lezer.

Goede content is nu onmiddellijk bruikbaar, maar ook over enkele jaren nog.

9. Je kiest voor afwisseling en crossmediaal

Gebruik diverse media en platformen. Pas de content steeds aan per kanaal en doelgroep, steeds met een wisselende insteek of boodschap.

Verrijk je blogs met audio, video, infographics of een podcast. Meet vervolgens de impact en kijk waar je successen liggen. Dat weet je pas als je eerst iets hebt uitgeprobeerd.

Kies voor de juiste mix van educatief en amusant. Ga voor crossmediaal en zorg voor onderlinge verwijzingen.

10. Je ziet alles in context

Last but not least. Bij een écht goede high-end content strategie draait alles om de samenhang, afstemming en versterking van losse elementen.

High-end content is altijd onderdeel van een groter geheel. Als je wilt weten hoe dat werkt voor jou, neem dan gerust contact op.

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.