10 eigenschappen van goede content

Het schrijven van high-end content levert je evergreens op die hoef je maar één keer hoeft te maken. Ze blijven jarenlang relevant voor je doelgroep en leveren traffic op. Het is waardevolle, inhoudelijk sterke content.

Je uitdaging daarbij is om ervoor te zorgen dat je doelgroep zich herkent in jouw verhaal. De wereldberoemde speech van Martin Luther King is daar een mooi voorbeeld van. MLK vertelde zijn volgers niet wat ze moesten doen, maar hij herinnerde ze aan hun droom, hun verlangen voor een betere wereld. Zijn woorden zijn tot op de dag van vandaag wereldberoemd.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
content, copy & conversie voor betekenisvolle merken

Hoe geef je jouw content MLK-kwaliteit waarmee het uitstijgt boven de eindeloze hoeveelheid middelmatige content op internet? Met deze 10 eigenschappen:

1. Je content heeft een helder doel

Elk stuk content heeft een doel. Je maakt het niet omdat dat zo hoort. Je maakt geen nieuwsbrief of zit op Instagram omdat andere organisaties dat ook doen. Je wilt er iets mee bereiken.

Wat is het doel? Waarom maak je deze content? Wat levert het jou op, en wat levert het je publiek op?

2. Je denkt vanuit de gebruiker

Goede content helpt je bezoeker aan informatie om een beslissing te nemen. Dus verspil geen tijd door te raden waar ze van wakker liggen, en daar content bij te maken. Doe onderzoek, ga met ze in gesprek, kijk naar de zoekvragen die worden ingetypt in Google en naar de vragen die binnenkomen bij sales of de servicedesk.

Gebruik al die informatie om erachter te komen wat hun grote verlangen is. Wat zorgt ervoor dat mensen geïnteresseerd blijven in jouw content? Waar zit hun information gap?

En trap niet in de valkuil om op elk thema de beste te willen zijn. Kies 2 grote thema’s en groepeer daaromheen een paar kleinere thema’s. Daar ga je content voor maken.

  • 10 eigenschappen van goede content

Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

3. Je plaatst je boodschap in een positieve context

Als je maatschappelijke en sociale vraagstukken wilt oplossen, is het heel belangrijk dat je je boodschap in een positieve context plaatst. Daarmee stimuleer je de actiebereidheid.

Op deze manier kun je ook zware thema’s aanspreken.

» Lees ook: 10 empathische woorden voor op je landingspagina

Uit onderzoek van nieuwsorganisaties blijkt dat het van doorslaggevend belang is om nieuws over ene ramp positief te formuleren. Dat kan bijvoorbeeld door de manier waarop je een item in beeld brengt en door aandacht te hebben voor de hulp die wordt geboden. In elk verhaal is hoop, zijn er oplossingen, zijn er mensen die een ander helpen en dingen die je zélf kunt doen.

Hoop is dé manier om verbinding te leggen met je publiek. Ga voor het hart.

4. #sparkjoy

Maakt jouw website je bezoeker nog écht blij? Of, zoals opruimgoeroe Marie Kondo zegt: does it spark joy?

Goede content biedt waanzinnig veel waarde en inspireert bezoekers om sneller, beter of slimmer te worden.

Dus tijd voor een grote schoonmaak. Artikelen verouderen, onderwerpen komen onder een laagje stof te liggen en de laadtijd van pagina’s is ongemerkt opgelopen omdat er teveel zooi moet worden geladen. Het kost je bezoeker energie.

5. Je staat ergens voor

Ergens voor staan in een wereld waar mensen vaak nergens voor staan is erg krachtig. Het maakt je uniek, onderscheidend en geeft karakter aan je marketing.

Wees niet bang om een standpunt in te nemen – het zorgt er juist voor mensen zich geraakt voelen. Je mag ook gerust kritisch zijn,  mits je er een positief alternatief tegenover zet. Dat is juist informatie die het publiek aan het denken zet.

Dit betekent ook dat je nooit kiest voor stockfoto’s, maar altijd voor je eigen foto’s. Je eigen identiteit en branding is heel belangrijk in je communicatie

6. Je bent betrouwbaar en inclusief

Uit onderzoek van Adobe Content Survey blijkt dat 38% van de consumenten het belangrijk vindt dat de content betrouwbaar is. Maak je verhalen dus altijd oprecht, betrouwbaar en transparant. Er is geen verborgen agenda.

De inhoud van je content is geverifieerd, je bent op de hoogte van juridische kaders, je website is AVG-proof en experts die worden geciteerd krijgen een correcte naamsvermelding. Beeldmateriaal is rechtenvrij – of krijgt ook een juiste vermelding.

Daarnaast is high-end content altijd inclusief, dus zonder vooroordeel of stereotypering. Vaak doen we dit niet bewust, want iedereen bekijkt de wereld vanuit zijn/haar referentiekader. Inclusiviteit uit zich niet alleen in beeldmateriaal, maar ook in tekst, taal en perspectief.

7. Goede content is lekker leesbaar – ook voor Google

Schrijven is schrappen. Lange lappen tekst – of lange video’s – betekent voor je lezer dat hij/zij harder moet werken om te vinden wat ze nodig hebben.

Een tekst moet leesbaar zijn, en zijn geschreven volgens de omgekeerde piramide. Je begint met het belangrijkste en eindigt met verdiepende informatie. Want als mensen niet meteen snappen waaróm ze verder moeten lezen, ben je ze kwijt.

Daarnaast moet alles wat je maakt vindbaar zijn in Google. Ken je de basisregels van SEO? En wil je leren om artikelen te schrijven van copywriterskwaliteit? Ik leer het je in mijn Academie, in de online masterclass Onweerstaanbare teksten.

8. Duurzame content

De tijd dat je steeds een nieuw onderwerp bedenkt, hier een artikel over schrijft en dit vervolgens publiceert is voorbij. Geen losse content meer.

High-end content hoeft maar één keer geschreven (of opgenomen) hoeft te worden. Hierdoor is het erg tijdsefficiënt. Bovendien vermindert het de werkdruk voor content marketeers, omdat high-end content blijvend hoog scoort in zoekmachines, steeds opnieuw gepromoot kan worden via sociale kanalen en nog jarenlang toegevoegde waarde heeft voor je lezer.

Goede content is nu onmiddellijk bruikbaar, maar ook over enkele jaren nog.

9. Afwisselend en crossmediaal

Gebruik diverse media en platformen. Pas de content steeds aan per kanaal en doelgroep, steeds met een wisselende insteek of boodschap.

Verrijk je blogs met audio, video, infographics of een podcast. Meet vervolgens de impact en kijk waar je successen liggen. Dat weet je pas als je eerst iets hebt uitgeprobeerd.

Kies voor de juiste mix van educatief en amusant. Ga voor crossmediaal en zorg voor onderlinge verwijzingen.

10. Je ziet alles in context

Last but not least. Bij een écht goede high-end content strategie draait alles om de samenhang, afstemming en versterking van losse elementen.

Content is altijd onderdeel is van een groter geheel. Je bouwt aan een merk, een betrouwbaar en informatief podium.

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.