Programmeren voor kinderen

In deze gedigitaliseerde wereld heb je een voorsprong als je kunt programmeren. Codekinderen leert kinderen vanaf groep 3 spelenderwijs programmeren. Als interim webredacteur van Kennisnet was ik aanwezig bij een pilot voor groep 3 in Amsterdam. Voor diverse media, waaronder mediawijzer.net en het vakblad Vives, schreef ik redactionele artikelen over de (on)zin van leren programmeren op jonge leeftijd.

Codekinderen: gratis lespakket voor basisschool

Codekinderen is een project – eigenlijk een gratis lespakket – uit de koker van Kennisnet en Mijn Kind Online. Het laat kinderen op de basisschool kennismaken met de basisprincipes van coderen. De vaardigheden die daarvoor nodig zijn, zoals creatief en logisch denken, moeten kinderen inzicht geven in de ‘achterkant’ van de apparaten die ze elke dag gebruiken.

Het lespakket is dus niet bedoeld om programmeurs op te leiden, maar om kinderen een gezonde band te laten opbouwen met technologie, internet en computers. En dat is iets waar de toekomstige werkgevers van onze kinderen veel behoefte aan hebben.

De lesbrieven zijn gratis beschikbaar via codekinderen.nl. Elke les is als een proeverij; bedoeld om te proberen. Elke proeverij duurt ongeveer 1,5 uur en behandelt één tool.

Waarom is programmeren zo belangrijk?

Eigenlijk is dat heel eenvoudig. In een maatschappij waarin computers centraal staan, lijkt het logisch dat leerlingen – naast rekenen, taal en aardrijkskunde – op de basisschool ook hun eerste stappen zetten op het gebied van computertaal. In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken.

Ook andere landen realiseren zich dit. Zo wil de Engelse overheid vanaf september 2014 programmeertalen opnemen in het curriculum van alle basisscholen. Ook in Estland is programmeren inmiddels een verplicht vak voor kinderen tussen de 7 en 19 jaar.

In de Verenigde Staten wordt actief campagne gevoerd om kinderen al op jonge leeftijd in contact te brengen met de basisprincipes van programmeren. Bill Gates, Steve Jobs, Mark Zuckerberg en andere persoonlijkheden verschenen onlangs in een videoboodschap waarin zij vertellen hoe belangrijk die vaardigheden zijn geweest voor hun ontwikkeling. Zij pleiten ervoor de jeugd te stimuleren om technologie te creëren in plaats van alleen te consumeren.

Baas over je eigen creatie

Ik vroeg Hein en Guido (allebei 7) welke opdracht ze aan het doen zijn. Hein: “We bouwen een robot van Lego. Je mag zelf kiezen welke je bouwt, wij hebben een krokodil gemaakt. Die sluiten we straks aan op de computer, daarna gaat de stroom door de draad en beweegt de bek van de krokodil op en neer. De handleiding is helemaal in tekeningen, dus dat is makkelijk. We snappen het heel goed.” Daar voegt Guido aan toe: “Wij zijn best goed in samenwerken. We helpen elkaar.”

Wij bepalen de route

Ook Victoria (7) en Mickey (7) zijn enthousiast. Ze maken een opdracht met de app Kodable: “Wij wijzen dit poppetje de weg. Dat doen we met pijltjes. Het is een soort besturen en wij bepalen de route. Ik vind dat leuk omdat je er echt iets van leert.”

goede tekstschrijver voor educatieve en informatieve teksten

oog voor detail en een scherpe pen

actuele kennis op het gebied van media en mediawijsheid

spreker en dagvoorzitter

Je kunt me bereiken via 06 306 31 580 of info [@] gemmasteeman.nl.