Content recyclen: 49 ideeën om meteen te proberen

Goede content maken: daar gaat veel tijd in zitten. En na publicatie valt het vaak stil. Zonde! Je kunt je bereik enorm vergroten door content te hergebruiken.

We denken vaak dat iedereen onze content wel gelezen en/of gezien heeft. Maar mensen worden overspoeld met content. Niet iedereen ziet wat jij hebt gepubliceerd. Ze waren druk die dag, de titel sprak ze niet aan of het algoritme zorgde ervoor dat ze het überhaupt niet zagen.

Door de grote hoeveelheid prikkels van elke dag, zien we makkelijk iets over het hoofd.

Je content recyclen (of hergebruiken) is daarom een slimme manier om meer uit je content te halen – en daarmee je zichtbaarheid vrij makkelijk te vergroten. Je focus ligt op het maken van aanpassingen van bestaande content. En voor jou ook lekker, want:

  • Meer rendement uit content die al goed is, maar nog niet iedereen heeft bereikt
  • Heel fijn om de gaten in je contentkalender mee op te vullen
  • Minder kans dat je content veroudert, want deze wordt regelmatig onder de loep genomen en opgefrist
  • Content-pareltjes kunnen steeds opnieuw in de schijnwerpers
  • Je boost je SEO en dus je bezoekersaantallen
  • Je versterkt je boodschap
  • Je bespaart tijd

Content recyclen: waar begin je?

Wat zijn je beste artikelen? Welke content heb je gemaakt en is nog steeds relevant?

Daar ga je beginnen!

Onderstaand stroomdiagram helpt je om een keuze te maken.

Content hergebruiken? 50 tips

Met deze 49 tips kun je vandaag nog aan de slag:

Updaten en actualiseren (7 tips)

  • Voeg actuele cijfers toe, inclusief een verwijzing naar de bron of een nieuw onderzoek
  • Voeg een nieuwswaardig feitje of andere actualiteit toe en maak je artikel opnieuw urgent en relevant – en dus waardevol voor je publiek
  • Bedenk een nieuwe titel – als je eerst een pakkende titel had, kies je nu iets dat heel goed scoort in Google
  • Voeg nieuw beeldmateriaal toe – hier lees je meer over het maken van visuele content
  • Voeg een alinea toe met ‘wat niet te doen’
  • Bekijk je bestaande content eens vanuit een nieuw invalshoek of een andere context
  • Update je SEO-titel en omschrijving

Valkuil: let op je permalinks

Zorg ervoor dat de link van je bericht (je permanente link dus) hetzelfde blijft als je het opnieuw publiceert.

» Als je data of jaartallen in je URL gebruikt, zoals …/blog/2017/artikel
» Update dan ook de URL naar …/blog/2020/artikel
» En zorg voor een 301-verwijzing op de oude URL

Daarmee laat je aan je lezers zien dat je recente kennis hebt én voorkom je 404’s waarvoor Google je straft.

Opnieuw aanbieden in een nieuw format (15 tips)

  • Recycle je content door een bestaande artikel of vlog opnieuw in je nieuwsbrief aan te bieden – schrijf er eventueel een nieuw intro bij
  • Heb je een e-book of andere weggever? Maak een samenvatting!
  • Ook leuk: vraag iemand om een recensie van je e-book te schrijven
  • Maak er een infographic van
  • Maak er een quiz of een e-cursus van, zoals de gratis e-cursus over tuinvogels van De Vogelbescherming
  • Maak er een poll van op Facebook of in je Instagram-stories
  • Maak een webinar rondom je populairste artikel
  • Maak een podcast, een vlog of een Facebook Live waarin je je artikel bespreekt
  • Organiseer een Q&A-sessie rondom je content
  • Q&A’s doen het ook altijd goed in tekst – leest lekker snel en mensen zijn blij want ze hebben antwoord gekregen op hun vraag
  • Bundel je content in een e-book, zoals CliniClowns doen met hun 7 vrolijke tips tegen een winterdip
  • Gebruik het beeldmateriaal los
  • Pin het beeldmateriaal op Pinterest. Dezelfde tips tegen een winterdip van CliniClowns kun je vinden op dit Pinterest-bord.
  • Maak er een story of een reel van
  • Publiceer je artikel op LinkedIn Pulse
Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
content, copy & conversie voor betekenisvolle merken

Een spin-off van je content maken (10 tips)

  • Maak er een opinie-artikel van
  • Heb je een interessante reactie gekregen op je vorige artikel, podcast of vlog? Gebruik die als input voor je vervolgartikel.
  • Maak er een checklist, cheatsheet of template van die je als gratis weggever inzet voor listbuilding
  • Schrijf een gastblog op een ander platform en gebruik een bestaand artikel als basis
  • Knip je artikel op in twee delen: één waarin je verder ingaat op het WAAROM en één waarin je dieper ingaat op het HOE (werkt ook goed in video)
  • Zet je artikel om naar een A-versus-B-overzicht
  • Verzamel je beste infographics of animaties en maak er een galerij-overzicht van
  • Zet ’t om naar een lijstje: verzamel 5 andere goede blogs of podcasts en maak een top 5-artikel waarin jouw artikel ook een plekje krijgt
  • Schrijf een ‘Top 20 best gelezen in 2020’ en deel je succesvolste content opnieuw – zoals het Rode Kruis deed in dit artikel 2020 in 12 tweets
  • Bedenk er een challenge bij – zoals deze van Hortus Leiden over het spotten van stoepplantjes (incl. eigen website, Instagram-account en diverse gastblogs)

Toevoegen van eigen en/of andermans persoonlijke ervaring (9 tips)

  • Voeg een case study of uitgebreide testimonial toe
  • Vertel een succesverhaal uit de praktijk
  • Interview iemand die een originele invalshoek op je thema heeft
  • Bundel je interviews tot een ‘Experts zeggen over…’
  • Bundel de 5 leukste reacties op je tweet of story en embed ze in een nieuwe blog – zoals Milieudefensie deed met de leukste spandoeken tijdens de klimaatmars van vorig jaar
  • Zie je een tweet, een mening of een recente quote van een expert over jouw onderwerp? Update je artikel en embed de tweet en/of quote, zoals deze:

  • Nodig iemand uit om een gastblog op jouw website te schrijven
  • Neem je stelling? Gebruik dan je artikel om een debat met VOOR en TEGEN op te zetten
  • Vraag je volgers om handige tips en maak een vervolgartikel met alle reacties

Recycle content door opdelen in kleinere stukjes (4 tips)

  • Maak een nieuwe blog waarin je één definitie of vakterm helder uitlegt – zoals deze over de betekenis van het woord contentmarketing of deze over de betekenis van purposemarketing
  • Haal er 3 quotes uit die je op sociale media deelt
  • Heb je artikelen geschreven die gerelateerd zijn? Maak dan onderlinge verwijzingen en maak je artikel nog waardevoller voor de lezer.
  • Maak er één superleuke, korte video bij die je als teaser inzet en deelt op je sociale kanalen – zoals de video van Pelpina hieronder die hoort bij het artikel 7 videotrends voor 2021

Opnieuw aanbieden op een ander moment of via een andere kanaal (4 tips)

  • Gewoon opnieuw posten op social media – je hebt vast nieuwe volgers of bent aangesloten bij een nieuwe groep
  • Zoek naar nieuwe haakjes om je artikel te promoten, zoals inhaakmomenten of actualiteiten
  • Bied je beste artikelen aan in je mailstraatje aan nieuwsbriefabonnees
  • Verzamel alle content die hebt rondom een bepaald thema en maak er een thematische nieuwsbrief van

Als je deze 49 tips gebruikt, buig je je contentcyclus om en maak je voortaan content die interessant, tijdloos én relevant blijft. Ook op de lange termijn.

Leer zelf onweerstaanbare teksten te schrijven

✓ Hoe je een fantastisch artikel schrijft van begin tot eind
✓ Waarom de meeste artikelen saai zijn – en hoe jij de jouwe wél interessant maakt
✓ Met welk (bewezen) script je in 12 stappen een overtuigende verkooptekst schrijft

Daarbij kan ik je helpen in mijn online schrijftrainingen.