Content & corona: is online marketing in tijden van crisis ongepast?

Is het ongepast om tijdens een crisis – zoals nu met het coronavirus – nieuwe content te maken en geld te verdienen? Die vraag kreeg ik van Mirelle, een van mijn deelnemers aan het jaarprogramma MAAK MEER IMPACT MET HIGH-END CONTENT.

Haar grootste angst is om de indruk te wekken dat ze voor eigen gewin gaat. Terwijl ze een sociale ondernemer is! Ze geeft meer dan ze ontvangt. Dus hoe pak je dat aan, content maken in tijden van crisis?

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman

Na een ramp of een crisis is het belangrijk om het sentiment in de gaten te houden. Vaar niet op je vaste koers, maar neem even de tijd, kijk wat er leeft onder je publiek, wees flexibel en pas je strategie eventueel aan.

Check ook altijd je ingeplande content. Want je zult niet de eerste zijn bij wie een automatisch verstuurde tweet of post in het verkeerde keelgat schiet omdat de timing (achteraf) uiterst onhandig bleek te zijn.

Voelt het goed? Dan is het geen probleem om nieuwe content te maken. Geld verdienen en goed doen kunnen uitstekend samengaan. Sterker nog, de meerwaarde van écht goede content komt juist nu goed naar voren.

Er is één nadeel: we worden overspoeld! Er is teveel informatie en te weinig inhoud. Wil je dat voorkomen? Dat geef ik je hieronder 3 tips die je zeker gaan helpen om meer impact te maken met jouw content in tijden van crisis.

Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

  • Content & corona: online marketing in tijden van crisis

1. Sta op, wees uniek en laat zien dat je er bent

Nu is het moment om te laten zien dat je er bent. Mensen zitten te springen om content die inspireert, informeert en betrekt. Content die hoop geeft en die context biedt.

Mensen willen zich betrokken voelen en willen gehoord worden. Dat is een oeroude behoefte, en die is op dit moment alleen maar sterker. Dus ga die uitdaging aan en maak waardevolle content waarin je kennis en ervaring deelt. Daar hebben je volgers echt iets aan.

  • Waar zitten ze mee?
  • Welke zorgen hebben ze?
  • Welke vragen hebben ze?
  • Welk verlangen hebben ze?
  • Waarmee kun jij ze van dienst zijn?

Ga het gesprek aan. Kun jij – vanuit jouw dienst of product – antwoord geven op die vragen?

Zo werd ik al snel na de sluiting van de scholen door Frankwatching gebeld met de vraag of ik ouders kon helpen met leuke, educatief verantwoorde apps en websites voor hun kinderen. Het artikel werd direct goed opgepikt en ik ontving dankbare reacties van ouders.

Dus pak de regie en zorg ervoor dat je op korte termijn online zichtbaar bent met relevante content.

2. Kies voor een positieve tone-of-voice

Positieve content raakt mensen in het hart. Het slaagt erin om ze te activeren en te motiveren om een betere keuze te maken.

Mariska Kleemans, universitair docent Communicatiewetenschap aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit onderzocht enkele jaren geleden hoe je nieuws moet vormgeven om kinderen en jongeren te inspireren een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij.

Wat bleek? De manier waarop nieuws wordt gebracht, was van doorslaggevend belang. Daarbij kun je denken aan:

  • Hoop
  • Oplossingen
  • Wat wordt gedaan, wat kun je zelf doen?
  • Is er een positief alternatief?

Kijk maar eens hoe het Jeugdjournaal dat doet in een speciale uitzending over het coronavirus:

Dat werkt goed voor kinderen, maar ook voor volwassenen. Want uit onderzoek van neuropsycholoog Andrew Newberg blijkt dat negatieve woorden angstgevoelens opwekken in ons brein. Daardoor wordt het gehoor ‘afgesloten’ en komt de rest van de boodschap niet meer over.

Positieve woorden hebben het tegenovergesteld effect. Die activeren het hersengebied dat motiveert om actie te ondernemen.

3. Geef een oplossingegerichte context

Er komt een moment dat deze crisis voorbij is. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten. Straks is alles weer normaal en dan moet de content die je vandaag maakt, moet nog steeds passen in het grotere geheel. Dus houd altijd je contentmissiestatement in de gaten. Dat is je baken.

Neem geen overhaaste beslissingen en publiceer geen paniekcontent. In deze tijden raken we snel overspoeld: teveel informatie, te weinig inhoud.

Vertel je verhaal liever met Martin Luther King-kwaliteit. Daarbij ga je in op het WAAROM en presenteer je geen losstaande feiten maar een oplossingsgerichte context.

  • Geef cijfers en wetenschappelijke onderbouwing
  • Relativeer
  • Blijf weg van desinformatie en doorzoek je bronnen altijd grondig

Zo publiceerde Medialogica – een programma van publieke omroep HUMAN – een checklist waarmee je de berichtgeving rondom corona op waarheid kunt controleren. Dat sluit aan bij de DNA van hun programma waarin ze het verschil tussen beeldvorming en werkelijkheid (en de rol van de media daarin) blootleggen.

Tot slot

Beste sociale ondernemers, managers bij non-profit organisaties en freelancers in het sociale domein, tegen jullie wil ik het volgende zeggen: hou je hoofd koel en je hart warm.

Focus op de kansen en maak het verschil in deze bizarre tijden. Nu is het moment om de wereld een beetje fijner maken ❤

Nieuwsbrief voor veranderaars en verschilmakers

Meer over GemmaIk werk met organisaties die een positieve invloed hebben op de mens, het milieu en de maatschappij. Ik geef ze alle kennis en tools in handen om écht goede content te maken zodat ze een positieve beweging in gang kunnen zetten.

Dat is mijn missie.

In mijn nieuwsbrief geef ik ze elke maand een waardevolle tip 👇

* indicates required

* Je ontvangt de nieuwsbrief maandelijks. Ik deel je gegevens met niemand. Uitschrijven kan met één klik.