Content maken: hoe je vele uren bespaart bij het schrijven van blogs

Voor veel ondernemers en marketeers is het een terugkerende frustratie: elke week een blog, een nieuwsbrief of een post op sociale media publiceren. Immers, de sleutel tot online succes is consistentie. En net als bij sporten merk je pas resultaat wanneer je regelmatig aanwezig bent. Maar leuke, innemende content maken vraagt ook elke keer opnieuw om tijd, energie en inspiratie. En als dat niet lukt, dan geeft dat stress.

Tenzij je slimmer gaat werken: content batchen.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
content, copy & conversie voor betekenisvolle merken

Wat is content batching?

Content batching betekent dat je taken bundelt, vooruit werkt en met slechts een paar uur per maand al je posts klaar kunt hebben.

Herken je dit:

  • Op donderdagmiddag denk ik vaak: oh ja, ik moet deze week eigenlijk nog iets op m’n sociale media-kanalen posten
  • Als ik tijd heb, blijk ik geen inspiratie te hebben en als ik inspiratie heb, heb ik geen tijd
  • De zoektocht naar goede, passende afbeeldingen die niet meteen een cliché oproepen: een echte tijdslurper!

Je bent niet de enige, want dit zijn allemaal uitspraken uit mijn klantenkring. En het goede nieuws is: het is vrij makkelijk op te lossen door jezelf een slimmer werkproces aan te leren: content batchen.

Content batchen is een proces waarbij je taken bundelt zodat je meer content kunt maken in minder tijd en bovendien een fijn voorraadje opbouwt.

Je kunt het vergelijken met het bakken van koekjes.

Nu geen tijd? Pin voor later:

  • Content maken: hoe je vele uren kunt besparen bij het schrijven van je blogs

Koekjes bak je ook niet stuk voor stuk. Beter bedenk je eerst welke koekjes je gaat bakken, hoe je ze gaat versieren en welke ingrediënten je daarvoor nodig hebt. Dat is het creatieve proces. Daarna tref je de juiste voorbereidingen: je maakt een boodschappenlijstje, gaat naar de supermarkt en koopt suiker, boter, bloem als eventuele decoratie. Alles in één keer. Door naar de volgende fase: het productieproces. Je mengt de ingrediënten tot een smakelijk geheel, verwarmt de oven alvast voor en bakt daarna een stuk of 20 koekjes tegelijk. Tot slot de laatste fase: het consumeren. Je eet niet alle koekjes in één keer op. Tenminste, de meesten van ons niet 😊 Je bewaart de koekjes in een trommel en neemt er elke dag eentje.

Het zou erg onlogisch en inefficiënt zijn als je elke dag één koekje zou bakken!

Of drie keer naar de supermarkt loopt: één keer voor suiker, één keer voor boter en nog een keer voor bloem. Grote kans dat je al snel denkt: laat maar zitten. Dit kost me teveel tijd en energie.

Dat komt omdat je hersenen steeds moeten wisselen van taak. En dat kost onnodig veel energie.

Hoe multitasken je brein gijzelt

In het boek Ontketen je brein legt neuropsychiater Theo Compernolle uit dat je brein efficiënter en energieker is als het ononderbroken kan werken. Wanneer je dat niet doet, en een proces van begin tot eind – dus in één keer – doorloopt, spreek je elke keer een ander proces van je hersenen aan.

Je brein moet continu wisselen van context, en het kost elke keer opnieuw tijd en energie om je focus te hervinden. Dat is nadelig voor je flow, voor je motivatie en voor je productie. Bovendien heb je ongemerkt meer kans op fouten.

Aan het einde van de dag is je brein uitgeput.

De slimste oplossing, zegt Compernolle, is werken met een batchproces.

En dat werkt dus heel goed als zonder tijdslurpers wilt werken aan je online zichtbaarheid!

Content batchen: zo werkt het

Op een batchdag wijd je je 100% aan één taak. Je plant aparte dagen (of dagdelen) voor het creatieve proces (de brainstorm), voor het doen van research, voor het uitwerken van je eindproduct en voor het publiceren en/of inplannen van je content via jouw kanalen.

Kortom: content batchen is het bundelen van taken en het uitvoeren daarvan in blokken.

Het resultaat is dat je in minder tijd een fijne voorraad contentpareltjes opbouwt die jij zo van de plank kunt halen.

Content batchen: de voordelen

  1. Je krijgt zoveel meer gedaan
  2. Je bespaart enorm veel tijd
  3. De inhoud van content is van hogere kwaliteit – Je kunt nu beter focussen op de inhoud
  4. Je hebt altijd een voorraad om uit te putten – ook tijdens ziekte, vakantie of in een drukke periode blijft jij consistent zichtbaar. Daarmee toon je je professionaliteit.
  5. Je content is uiteindelijk beter op elkaar afgestemd en gaat elkaar versterken omdat je veel strategischer te werk gaat. Omdat je weet welke content eraan komt, kun je alvast onderling verwijzen of teasers verwerken.
  6. Nooit meer stress omdat je eigenlijk deze week nog een blog wilde schrijven.
    Content batching is onderdeel van een slimme, tijdsbesparende contentstrategie. Het levert je kwalitatief hoogwaardige content op in minder tijd.

Dus plan regelmatig een batchingdag. Je zult zien dat je snel meer werk gedaan krijgt en dat je er een goed gevulde koektrommel aan overhoudt 😋

Succes, en ik ben benieuwd wat het voor je oplevert! Laat het me weten via mijn sociale kanalen – zoals Instagram of Facebook – dat zou ik erg leuk vinden.

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.