Goed. Iedereen is het er over eens; de jeugd leest niet meer. Door al dat ge-app en gesnap hebben ze gewoon geen oog meer voor een boek of een mooie folder.

Steeds meer adverteerders zoeken hun toevlucht in online games met reclameboodschappen of een YouTube-kanaal. Toch zijn er weinig pubermeiden die het nieuwste boek van Carry Slee nog niet gelezen hebben. En maak je bijna alle 8 tot 12-jarigen, zelf de meest dyslectische, blij met een boek van Geronimo Stilton. En dankzij onderzoeksbureau Qrius weten we dat 54% van de Nederlandse jongeren van 13 tot 19 jaar wekelijks één of meerdere tijdschriften leest.

Dus blijkbaar leest papier nog steeds prima. Ook kijken ze nog steeds televisie, luisteren naar de radio en zitten in bushokjes. Dus waarom de fixatie op uitsluitend nieuwe media als we jongeren willen bereiken?

5 overpeinzingen om je te inspireren tot het bundelen van traditionele en online media en zo je bereik te vergroten en je merk te versterken.

Een folder

Vergeet niet dat jongeren visueel ingesteld zijn. Met een mooie flyer of abri bereik je jongeren prima – om ze vervolgens te attenderen op een website of online campagne.

Puntje van aandacht: bezuinig niet op je vormgever. In een mooi jasje komt de boodschap beter over.

Wat will das kind?

Internet wordt door middelbare scholieren vooral gebruikt om informatie te zoeken en met elkaar te communiceren. Doe daar je voordeel mee. Gebruik internet om de discussie met je doelgroep aan te gaan en luister naar wat ze te zeggen hebben.

I was here

Jongeren gaan graag uit dus zorg dat je daar bent waar zij ook zijn. Bijvoorbeeld op evenementen, clubdagen of festivals. Organiseer er desnoods zelf een. Ga ook daar de discussie aan en laat zien dat je een hip merk bent dat weet wat jongeren leuk vinden.

Een goed voorbeeld? De hitserie SpangaS omvat niet alleen een veelbekeken televisieserie, maar heeft ook boeken, een bijzonder leuke interactieve website en zelfs een SpangaS-fandag. Jongeren willen nou eenmaal graag ergens bij horen.

Stuur eens een kaartje

Als je beschikt over een adressenbestand, maak dan vooral gebruik van post. Kinderen vinden het fantastisch om iets leuks in de brievenbus te krijgen.

Voor een van mijn klanten stuur ik maandelijks een opvallend leuke envelop met inhoud naar kinderen tussen de 6 en 18 die in hun doelgroep vallen. De dagen nadat die mailing op de mat is gevallen, explodeert het aantal bezoekers op de site.

Vergeet de (groot)ouders niet

Net als bij sociale media moet je de kracht van de tweede ring niet onderschatten. Dat is de groep mensen rondom je doelgroep. Ouders, familie, leerkrachten. Niet alleen kinderen op de basisschool, maar ook kinderen die al naar de middelbare school gaan, zijn heus nog wel gevoelig voor de mening van hun (groot)ouders.

Kortom, verschiet niet al je kruit online.

Online communicatie is geen doel maar een middel. En de mogelijkheden van print, radio, televisie en evenementen maken je merk nog spannender en veelzijdiger dan wanneer je je alleen op nieuwe media richt.