Jongeren als doelgroep: crossmediale content scoort

Iedereen lijkt het erover eens te zijn; de jeugd leest niet meer. Door al dat ge-app en gesnap hebben ze geen oog meer voor een boek of een goed geschreven tekst. Steeds meer adverteerders zoeken hun toevlucht in online games met product placement of het YouTube-kanaal van een influencer. Maar crossmediale communicatie – het combineren van traditionele en digitale media – maken je merk spannender en veelzijdiger. Je vergroot het bereik onder jongeren en versterkt je merk.

Toch zijn er weinig pubermeiden die het nieuwste boek van Carry Slee nog niet gelezen hebben. En maak je bijna alle 8 tot 12-jarigen, zelf de meest dyslectische, blij met een boek van Geronimo Stilton. En dankzij onderzoeksbureau Qrius weten we dat 54% van de Nederlandse jongeren van 13 tot 19 jaar wekelijks één of meerdere tijdschriften leest.

Uit jarenlange ervaring met jongerencommunicatie weet ik: verschiet niet ál je kruit online. De mogelijkheden van print, radio, televisie en evenementen maken je merk spannender en veelzijdiger dan wanneer je je alleen op digitale media richt.

Jongeren houden van mooie vormgeving – ook op papier

Jongeren zijn visueel ingesteld. Met een flyer of abri bereik je jongeren prima – om ze vervolgens te attenderen op je website of online campagne.

Puntje van aandacht: bezuinig niet op je vormgever. In een mooi jasje komt de boodschap beter over.

Jongeren houden van online interactie

Internet wordt door middelbare scholieren vooral gebruikt om informatie te zoeken én om met elkaar te communiceren. Doe daar je voordeel mee.

Gebruik internet om de discussie met je doelgroep aan te gaan en luister naar wat ze te zeggen hebben.

Jongeren houden van evenementen

Jongeren gaan graag uit dus zorg dat je daar bent waar zij ook zijn. Bijvoorbeeld op evenementen, clubdagen of festivals. Organiseer er desnoods zelf een. Ga ook daar de discussie aan en laat zien dat je een hip merk bent dat weet wat jongeren leuk vinden.

Een goed voorbeeld? Het merk TINA omvat niet alleen een veelgelezen tijdschrift, maar heeft ook een bijzonder leuke interactieve website en zelfs een TINA-fandag.

Jongeren willen graag ergens bij horen.

Stuur eens een kaartje

Als je beschikt over een adressenbestand, maak dan vooral gebruik van post. Kinderen vinden het fantastisch om iets leuks in de brievenbus te krijgen.

Voor een van mijn klanten stuurde ik maandelijks een opvallend leuke envelop met inhoud naar kinderen tussen de 6 en 18 die in hun doelgroep vallen. De dagen nadat die mailing op de mat was gevallen, explodeerde het aantal bezoekers op de site.

Houd hierbij wel rekening met de AVG. Die is voor kinderen onder de 16 jaar een stuk strenger, dus zorg dat de toestemming voor het gebruik van de adresgegevens goed geregeld is.

Vergeet de (groot)ouders niet

Onderschat – net als bij sociale media – de kracht van de tweede ring niet. Dat is de groep mensen rondom je doelgroep. Ouders, familie, leerkrachten. Niet alleen kinderen op de basisschool, maar ook kinderen die al naar de middelbare school gaan, zijn heus nog wel gevoelig voor de mening van hun (groot)ouders.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.