De gouden regels voor digitale content voor kinderen

Onlangs verscheen het boek Positive Digital Content for Kids. Een prachtig vormgegeven boek waarin de bedenkers, makers en producers van de meest succesvolle kindermedia in Europa hun geheimen prijsgeven. Zo komen Cbeebies, Klokhuis, Toca Boca, Ravensburger en Paxel123 – winnaar van Best Content for Kids 2013-Award – aan het woord. Niemand minder dan Neelie Kroes schreef het voorwoord.

Remco Pijpers, hoofdredacteur van het boek, vertelt in zijn eigen woorden over de reden van dit boek, de sleutel(s) tot succes en de magie van een goede app.

Waarom dit boek?

Remco: “Ik zat twee jaar lang in het netwerk POSCON (Positive Online Content and Services for Children in Europe), geïnitieerd en gefinancierd door de Europese Commissie. Daar werkten we aan het thema positieve online content voor kinderen. Mediamakers bleken grote behoefte te hebben aan voorbeelden. Niet de coaches die vertellen hoe het moet, maar tips van de spelers uit de Champions League, stuk voor stuk kampioenen in het maken van digitale inhoud voor kinderen. Dit boek is bedoeld als inspiratiebron voor iedereen die digitaal het beste voor kinderen wil bieden. Het wordt in digitale vorm gratis aangeboden.”

Hoe moeten wij – professionals op het gebied van mediawijsheid en mediamakers van Europa – dit boek gebruiken?

Remco: “Professionals op het gebied van mediawijsheid voeren vooral discussie over schermtijd, terwijl we het zouden moeten hebben over scherminhoud. Wat bieden we onze kinderen aan? Aan welke criteria moet goede content voor kinderen voldoen? Wat is er nog niet, maar zou wel gemaakt moeten worden? Dit boek geeft professionals handvatten in hoe je met kinderen moet communiceren over wat ze digitaal doen. Dat is namelijk wat de content-kampioenen van Europa doen: luisteren en kijken naar kinderen.”

Suzanne Hertogs en Anne de Laat namen het design van Positive Digital Content for Kids voor hun rekening

Suzanne Hertogs en Anne de Laat namen het design van Positive Digital Content for Kids voor hun rekening

Waarom hebben jullie dit onderwerp op Europees niveau aangepakt?

Remco: “In Europa zijn meer inspirerende voorbeelden te vinden dan in Nederland alleen. Met name in Noord-Europa wordt erg mooie content gemaakt. Minecraft en Toca Boca komen beide uit Zweden, Lego komt uit Denemarken, Ravensburger uit Duitsland en CBeebies uit Engeland. Maar we mogen ons eigen land niet vergeten.”

Er is nog een belangrijke reden om de krachten op Europees niveau te bundelen. “We willen in de toekomst meer invloed kunnen uitoefenen op het Europese beleid. Met het boek hoop ik op meer creativiteit en inspirerende dynamiek in het digitale landschap voor kinderen.”

Neelie Kroes pleit in haar voorwoord voor het stimuleren van creativiteit en positief gebruik van internet. Ligt er nog steeds teveel nadruk op de negatieve aspecten van internet?

“Ja, lange tijd was de insteek om kinderen weg te houden bij schadelijke inhoud en initiatieven te ondersteunen die geweld en porno konden filteren. In het EU-beleid A better internet for kids is meer aandacht voor kwaliteit en creativiteit. Zeer terecht, in mijn ogen.”

In de introductie geeft Sonia Livingstone haar visie op positieve content. Wat is jouw definitie van positieve content?

Sonia Livingstone is een toonaangevende Britse wetenschapper en als professor Social Psychology verbonden aan de London School of Economics and Political Science. Zij vindt dat kinderen op het internet niet alleen beschermd moeten worden tegen de gevaren, maar dat ze toegang moeten hebben tot hoogwaardige content die hun ontwikkeling ten goede komt.

Remco onderstreept dat: “Inhoud moet betrouwbaar zijn, gebruikersvriendelijk en aantrekkelijk. Of iets aantrekkelijk is, is natuurlijk een kwestie van smaak. Een app als Sago Mini Forest Flyer voldoet – in mijn ogen – aan alle kwaliteitscriteria én heeft nog iets extra’s. Noem het een X-factor. Vaak maakt humor het verschil. Sago is goedgemaakt, sluit aan op het ontwikkelingsniveau van kinderen en is enorm grappig. Zo’n game tilt kinderen op.”

Boek Positive Digital Content for Kids

Hoe onderscheidt positieve content zich van slechte content?

Positieve content voor kinderen is méér dan alleen het afwezig zijn van advertenties, overmatige aankopen vanuit digitale werelden en verleid worden tot in-app aankopen. Remco: “Warren Buckleitner van Children Tech Review uit de VS verwoordt dit met de term dust or magic. Hiermee bedoelt hij dat content voor kinderen óf een magische digitale ervaring kan zijn, óf als stof naar beneden kan dwarrelen, mislukt door verkeerde keuzes en uitwerking van de maker. Een goede app heeft magie in zich. Positieve content betovert.”

When it comes to learning, children just need to have fun – Anna Margrét Ólafsdóttir

Tips van Jacqueline Harding over humor in appsIn de verschillende verhalen komen bepaalde succesfactoren steeds terug, zoals fun, eenvoud, beloning. Is er één absolute succesfactor te noemen?

Ja, ze prikkelen allemaal de nieuwsgierigheid van kinderen. En de makers zijn oprecht geïnteresseerd in wat die prikkeling teweeg brengt. Ze luisteren en kijken naar kinderen.”

In het boek Positive Digital Content for Kids staan niet alleen interviews met de makers van de beste kindermedia in Europa, zij geven ook hun geheimen prijs in handige stappenplannen en do’s en dont’s.

  • In 10 stappen naar een goed testplan (door de makers van CBeebies)
  • Crowdfunding in 8 stappen (door Linda Liukas, de auteur van Hello Ruby)
  • Do’s en Don’ts (van Toca Boca)
  • Toptips op het gebied van humor (door Jacqueline Harding, eigenaar van Tomorrow’s Child)
  • Checklist voor positieve content voor kinderen van 4-12
  • 10 tips op het gebied van privacy voor app-ontwikkelaars

Een van mijn favoriete do’s komt van Klokhuis: maak geen onderscheid tussen jongens en meisjes, weg met blauw en/of roze. Ook Toca Boca hangt dit principe aan. Wat is jouw favoriete tip uit het boek?

“Mijn favoriet zijn de tips van Jacqueline Harding over humor in apps. Kijk naar de app Toca Boca Hairsalon, de geluidjes toveren een lach op het gezicht van mijn kinderen. Ze zijn dat extra zetje. Kinderen aan het lachen maken, is een vak apart. Haar suggesties mag je niet missen.”

Welke website of app moet elk kind op de basisschool kennen? En op de middelbare school?

Remco: “My Very Hungry CaterPillar, oftewel Rupsje Nooitgenoeg. En iedere leerling én leerkracht, zowel op de middelbare als basisschool zou elk jaar naar het Medialab van Cinekid moeten gaan om de rijkdom van de nieuwe content te ervaren. Zo ziet het klaslokaal van de toekomst er uit. Zie je het voor je, met je klas in de Birdly tijdens de aardrijkskundeles?”