Sociale media zijn gratis en je bereikt er enorm veel mensen mee. Maar je kunt jezelf er ook helemaal in verliezen. De meest gehoorde klacht is dan ook dat sociale media zoveel tijd kosten.

Daarom deel ik vandaag mijn tips om sociale media de baas te blijven.

1. Maak bewust een keuze aan welke media je wel/niet meedoet

Social media is meer dan schieten met hagel. Waarom zou je overal aan mee willen doen en kijken of het je iets brengt? Maak bewust een keuze voor 2 of 3 media en houd die goed bij. Welke media? Dat ligt eraan waar je klanten zijn.

2. Kijk 2 keer per dag – en tussendoor niet

Ken je dat? Je zit te werken en kijkt snel even of er nog een mailtje binnen is. Of wie er aan het twitteren is. Afleiding! Het kost zeker 20 minuten voordat je weer ‘mindful’ bij je werk bent. Wat mij helpt is 2x per dag tijd inplannen waarin ik me heel bewust bezighoud met sociale media. Gecontroleerd lezen, reageren of werken aan een blog voorkomt dat je jezelf verliest.

3. Gebruik Hootsuite of Tweetdeck om overzicht te creëren

Deze speciale software helpt je om meerdere accounts te tegelijk te ‘managen’ en bovendien je volgers in keurige lijsten te tonen. Zo wordt het volgen van mensen een stuk overzichtelijker. Denk eens aan een lijst met concullega’s, een lijst met mensen die uit dezelfde stad/regio als jij komen of mensen die je beschouwt als inspiratiebron. Overzicht zorgt ervoor dat je belangrijke boodschappen niet meer mist.

4. Plan van te voren bepaalde tweets / berichten in

Met Hootsuite kun je ook tweets of berichten op LinkedIn en Facebook inplannen. Ga er 1x per week eens goed voor zitten en plan bepaalde berichten in. Zo heb je er de rest van de week geen omkijken naar. Op diverse websites kun je heel eenvoudig nagaan op welke dag en tijdstip je het beste je belangrijkste tweets kunt uitsturen.

5. Automatisch koppelen van sociale media

Persoonlijk ben ik hier geen fan van. Ik ervaar het als desinteresse, iemand die niet eens de moeite neemt een boodschap te typen die speciaal is afgestemd op dat medium en bijbehorend publiek. Maar ja, het scheelt wel tijd 🙂

6. Wat is jouw ultieme tip op het gebied van ‘social media timemanagement’?

Met het nieuwe jaar voor de deur is mijn bureau behangen met briefjes. Briefjes vol goede voornemens en doelstellingen voor 2012. De rode draad waar die briefjes aan hangen is tijd. En dan vooral het slimmer willen indelen en besteden van mijn tijd. Want daarvan heb ik, net als jullie waarschijnlijk, te weinig.

Hoe doen jullie dat? Hoe zorgen jullie ervoor dat je jezelf niet verliest in social media? Deel hieronder je tip en win een exemplaar van mijn nieuwe boek over passie en ondernemerschap.

Naschrift: De prijsvraag is afgelopen en de winnaars zijn bekend. De boeken zijn in de 2e week van januari verstuurd naar Jennifer van der Meer en Karen Bosch. Gefeliciteerd!