Hoog in Google. Of in ieder geval hoger in Google. Hoe doe je dat? Met die vraag kloppen klanten vaak bij mij aan.

Beter scoren in Google begint met de inhoud van je website. En het goede nieuws is: daar kun je zelf invloed op uitoefenen. Want kwalitatief goede teksten worden altijd gevonden door Google. Dus ga schrijven, herschrijven en kijk wat Google doet. Net zo lang tot alle woorden op de juiste plek staan.

Ik geef je 8 goede SEO-tips die je makkelijk zelf kunt uitvoeren.

1. Zoek de juiste zoekwoorden

Je hebt niets aan een site met woorden waarop niet wordt gezocht. Met een zoekwoordenonderzoek leg je de basis voor succesvolle zoekmachine optimalisatie (SEO).

Begin bij het begin en bepaal eerst de ideale zoekwoorden voor je site.

2. Verbeter de teksten op je site

Ik zei het al: inhoudelijk goede teksten worden altijd goed gevonden in Google. Bouw je tekst zorgvuldig op, zorg dat belangrijke zoekwoorden op de juiste plek staan, schrijf goede koppen en tussenkoppen. Ook moeten keywords regelmatig worden herhaald en afgewisseld met synoniemen.

Schrijf actief, kort en krachtig en richt je tot je klant.

3. Denk aan je metatags

Belangrijkste metatags zijn <title>, <description> en <h1>. Hierin beschrijf je – op basis van de 2 belangrijkste keywords – wat je doet voor je klanten.

Meer over metatags lees je in mijn artikel over pakkende koppen voor je website.

4. Geef je foto’s, afbeeldingen en hyperlinks de juiste naam

Hier valt veel winst te halen, want de meeste organisaties vergeten dit. Geef al je foto’s, afbeeldingen, illustraties en hyperlinks een goede bestandsnaam. Dus noem ze blauwesneakers.jpg ipv IMG934646384.jpg. Vergeet nooit de metatags <alt> en <description>.

Hyperlinks (linkjes) zijn ook belangrijk voor je vindbaarheid. Gebruik nooit ‘klik hier’, maar kies altijd een relevant, beschrijvend zoekwoord als linkje. Bekijk zelf het verschil:

  • Klik hier voor onze diensten
  • Klik hier voor onze diensten

Nog beter:

  •  7 redenen om mijn bedrijf in te schakelen

5. Ga bloggen of vloggen

Een blog (of vlog) bijhouden is een manier om slim expertise te delen over jouw vakgebied. Dat is goed voor je vindbaarheid want je gebruikt automatisch veel woorden, termen en afkortingen in je blogs die relevant zijn voor jouw klanten.

Bovendien maakt het je website aantrekkelijk om regelmatig te bezoeken.

Bovenstaande geldt ook voor vloggen. Vergeet niet dat YouTube de grootste zoekmachine is na Google, dus zet een goede omschrijving bij je video.

6. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (vroeger Google Places en daarvoor Google Bedrijvencentrum) kan een gigantisch verschil maken voor de vindbaarheid van je bedrijf.

Zoek een bedrijf in Google en je krijgt een kaartje van de regio met daarin allemaal vlaggetjes van bedrijven/organisaties die relevant zijn aan je zoekterm. Daar wil je natuurlijk tussen staan, zeker omdat het kaartje boven de gewone zoekresultaten wordt getoond.

Het is een eenvoudige en gratis manier om (zeker regionaal) bovenaan in de zoekmachines te komen.

7. Gebruik WordPress

Er is veel gratis software beschikbaar waarmee je een website bouwt die geoptimaliseerd is voor Google. WordPress is een aanrader. Websites gebouwd zijn met WordPress worden goed gevonden door Google en zijn bovendien makkelijk uit te breiden met een blog, twitterfeeds en een nieuwsbrief.

8. Zet meerdere sociale media in

Instagram, Pinterest, Twitter, een bedrijvenpagina op Facebook, allemaal geweldig om te communiceren met je klanten. Laat regelmatig een belangrijk zoekwoord vallen, gebruik relevante hashtags, plaats linkjes naar je website en Google zal je vinden.

Verzamel likes en reacties, want hoe meer mensen aangeven jouw updates interessant te vinden, hoe hoger Google je zal indexeren.