Wat is het geheim van een succesvolle inhaker?
Inhakers worden online vaker gedeeld dan andere content. Als bevlogen organisatie kun je daar je voordeel mee doen! Want maatschappelijke initiatieven raken mensen in het hart, en daarmee heb je al een natuurlijke voorsprong. Maar je kunt ook de plank misslaan. Dus wat is het geheim van een goede inhaker?
Een inhaker is een blog, vlog of post op sociale media die inspeelt op de actualiteit, bijvoorbeeld een feestdag, een (nieuws)gebeurtenis, een trend of een evenement.
Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.
Door: Gemma Steeman
Waarom zou je een inhaker maken?
Wist je dat inhakers gemiddeld 3x vaker worden gedeeld dan andere content? Dat staat in het boek Inhaken met sociale media in 60 minuten van uitgeverij Haystack. Een fijne inhaker wekt sympathie en zorgt voor een positieve merkassociatie. Nog meer voordelen van (maatschappelijke) inhakers:
-
Inhakers vergroten je (organische) bereik
-
Inhakers vergroten je zichtbaarheid op maatschappelijke thema’s
- Ze zijn actueel en op dat moment top-of-mind
- Je hebt maar een klein budget nodig
- Mensen houden ervan als je ergens voor staat
Wat is dan hét geheim van een succesvolle, maatschappelijke inhaker? Ik geef je er zelfs 3 😍
#1 Maak je inhaker altijd relevant
Vergeet de jaarlijkse krokettendag, nationale badeenddag of de dag van de handtas. Een inhaker werkt alleen als ie relevant is en een duidelijke link heeft met de (sociale) boodschap van jouw bedrijf.
Het haakje moet werken voor jou én voor de lezer.
#2 Ga alleen voor de pareltjes
Kies per maand één of maximaal twee relevante inhakers uit. Wees selectief in je keuze en kies alleen die inhakers die passen bij jouw contentmissiestatement.
#3 Vertel een verhaal
Storytelling een sterke techniek om mensen mee te nemen in jouw visie op een betere wereld. Een absolute meester in storytelling was Martin Luther King. Hij veranderde de wereld door het verhaal dat hij vertelde en inspireerde duizenden mensen om zelf in actie te komen.
Storytelling helpt je om je visie te formuleren op gevoelsniveau. Klanten denken vaak rationeel, maar wanneer je ze een visie geeft met daarin een emotie, ontstaat er een verlangen.
Ontvang de gratis inhaakkalender
De meeste inhaakkalenders op internet zijn niet geschikt voor sociale organisaties. Je moet jezelf eerst eindeloos door bubblegumdag, zelfgemaakte soepdag, parapludag en oom en tante-dag worstelen 😖
Wil je weten welke haakjes wél interessant zijn? Ik deel ze elke maand in mijn nieuwsbrief. Lekker overzichtelijk alle relevante, maatschappelijke inhaakdagen in je inbox, zodat jij je content (meer)waarde kunt geven.
-
Jaarlijks meer dan 100 maatschappelijk inhaakmomenten
- Inclusief uitleg en fijne kernwoorden ter inspiratie
- Elke maand een extra tip voor succesvol inhaken
- Nooit meer je gedownloade contentkalender kwijt
-
Meteen je acties inplannen in je contentkalender