Heeft jouw content Martin Luther King-kwaliteit?

28 augustus 1963. De Amerikaanse burgerrechtenbeweging is op haar hoogtepunt als één van haar leiders de trappen van het Lincoln Memorial beklimt en deze legendarische woorden uitspreekt: I have a dream… De iconische toespraak van dr. Martin Luther King duurde slechts 17 minuten en is tot op de dag van vandaag wereldberoemd. Menig contentmarketeer droomt ervan om zoveel indruk te maken met zijn/haar boodschap als Martin Luther King deed. Wat is het succes van zijn speech?

Contentspecialisten roepen het al jaren: kwaliteitscontent is de enige manier om online te overleven. Zowel bij mensen als bij zoekmachines: alles draait om waardevolle, inhoudsgedreven content.

Maar wat is kwaliteitscontent dan? En hoe geef je jouw content de MLK-kwaliteit die uitstijgt boven de eindeloze hoeveelheid middelmatige content op internet?

Ik laat je 5 elementen zien uit de speech ‘I have a dream’ die jou helpen om de kwaliteit van je content te verhogen.

Nu geen tijd om te lezen? Bewaar op Pinterest.

Wat kan de hedendaagse contentmarketeer leren van de iconische woorden van Martin Luther King?

1. Formuleer je visie op gevoelsniveau

Daarbij gaf hij concrete voorbeelden en maakte zijn verhaal persoonlijk, bijvoorbeeld toen hij zei:

Hoe vertaal je dat naar kwaliteitscontent?
Wees niet bang om een standpunt in te nemen, een almost impossible dream. Het zorgt ervoor mensen zich geraakt voelen. Het beste is om je visie op gevoelsniveau te formuleren, zoals MLK deed. Klanten denken vaak rationeel, maar wanneer je je klant een visie meegeeft met daarin een emotie, ontstaat er een verlangen.

2. Vertel vanuit jezelf

De speech die MLK die dag gaf, had hij al vaker gegeven. Maar op 28 augustus week hij af van zijn
oorspronkelijke tekst, waar de zin I have a dream overigens niet in voorkwam. Het is niet duidelijk of hij zijn tekst vergat, of werd afgeleid door het publiek, maar het verhaal gaat dat een goede vriendin, gospelzangeres Mahalia Jackson, hem op een gegeven moment toefluisterde: ‘Tell them about the dream, Martin’.

Op dat moment schoof hij zijn zorgvuldig voorbereide speech opzij en begon te spreken vanuit zichzelf. Gepassioneerd, vol vuur en aangemoedigd door het publiek.

Hoe vertaal je dat naar kwaliteitscontent?
Laat je marketingverhaal vallen. Gebruik gewone woorden, vertel wat je bezield en zorg dat je ogen ervan gaan glinsteren. Ga voor het hart.

3. Wat is jullie gezamenlijke doel?

De droom die MLK had, was dezelfde droom als miljoenen Amerikanen hadden. Zwart én wit. In zijn speech deed hij niets meer dan mensen eraan helpen herinneren dat het ultieme doel – vrijheid – nog niet bereikt was. Daarmee sprak hij een verlangen aan en een gezamenlijk doel. Een gedeelde passie om de wereld te verbeteren.

Hoe vertaal je dat naar kwaliteitscontent?
Inspireer je doelgroep, vertel ze niet wat ze moeten doen maar stimuleer ze om een andere keuze te maken. Sociale organisaties en non-profits kunnen zowel de rol van MLK als de rol van Mahalia Jackson op zich nemen en hun publiek helpen herinneren aan hun droom, hun verlangen voor een betere wereld.

Je uitdaging is om verbinding te leggen met je publiek en ervoor te zorgen dat ze zich herkennen in jouw verhaal.

4. Kies een positieve formulering

Martin Luther King was een groot voorstander van geweldloosheid. Hij koos altijd voor een positieve benadering en gaf, ondanks bedreigingen en tegenslagen, zijn droom niet op. Hij gaf mensen hoop door een verlangen te combineren met urgentie. Tot 4 keer toe zei hij ‘Now is the time…’.

De droom lag binnen handbereik.

Uit onderzoek van neuropsycholoog Andrew Newberg blijkt dat negatieve woorden angstgevoelens opwekken in ons brein. Daardoor wordt het gehoor ‘afgesloten’ en komt de rest van de boodschap niet meer over. Iedereen met kinderen zal dat herkennen 😊

Positieve woorden hebben het tegenovergesteld effect. Die activeren het hersengebied dat motiveert om actie te ondernemen.

Hoe vertaal je dat naar kwaliteitscontent?
Plaats je boodschap in een positieve context. In ieder verhaal schuilt hoop, zijn er oplossingen, zijn er dingen die je zélf kunt doen. Je mag gerust kritisch zijn – mits je er een positief alternatief tegenover zet. Dat is juist de informatie die jouw klant aan het denken zet.

5. Ga voor inclusiviteit

Tot slot, MLK sprak altijd inclusief. In zijn speech richtte hij zich niet alleen tot de zwarte bevolking, maar ook tot de witte. Vrijheid is voor iedereen. Die dag, op de trappen van Lincoln Memorial, was zelfs 20 tot 25% van de aanwezigen blank.

Hoe vertaal je dat naar kwaliteitscontent?
Laat jouw content bijdragen aan een inclusieve en diverse samenleving. Zorg ervoor dat je content – in woord en beeld – een afspiegeling is van de maatschappij. Blank, zwart, man, vrouw, LHBT, mét en zonder beperking.

Ook als je inhoudelijk niets met diversiteit te maken hebt? Zeker! Juist door inclusieve content te maken, schets je een meer accuraat beeld van de maatschappij. Inclusiviteit wordt niet alleen bepaald door beeld- en woordkeuze maar ook door perspectief. User generated content levert om die reden vaak diverse content op, simpelweg omdat iedereen een onderwerp automatisch benadert vanuit zijn/haar eigen invalshoek.

MLK-content = positieve, inhoudsgedreven content

MLK had geen Instagram, Twitter of Facebook nodig om viral te gaan en grote groepen mensen te bereiken en te inspireren. Hij had geen PowerPoint nodig om indruk te maken met zijn speech. En toch, ruim een halve eeuw later, staan zijn woorden ons nog helder voor de geest.

En meer dan dat, zijn woorden hadden impact. Want kort na de toespraak kreeg MLK waar hij om had gevraagd: er werd een wet aangenomen waarin stond dat alle mensen, van welke kleur of ras ook, gelijk waren.

Wil je online ook op een positieve manier opvallen? Durf dan te kiezen voor bevlogen, inhoudsgedreven en kwalitatief hoogwaardige content. Content waar de dromen en de passie van afspat. Content die inspireert om positieve keuzes te maken, en waar de maatschappij best beter van mag worden.

Om af te sluiten met de woorden van de meester zelf: ‘Now is the time.’

Deze blog verscheen eerder op Frankwatching

365 dagen inspiratie voor nieuwe content?

Iedereen wil gehoord worden! Daarom leer ik bevlogen ondernemers om een succesvolle contentstrategie te maken waarmee ze hun zichtbaarheid vergroten, bezoekersaantallen verdubbelen zonder veel tijd kwijt te zijn.

Meer weten? In mijn nieuwsbrief ontvang je maandelijks een overzicht van maatschappelijke inhaakmomenten, speciaal voor jou geselecteerd ↓

* indicates required

* Je ontvangt de nieuwsbrief maandelijks. Uitschrijven kan met één klik.