LinkedIn is meer dan een digitaal cv. Met wat handige tips zorg je ervoor dat jouw profiel – in minder dan 10 minuten – beter opvalt.

Het gebruik van LinkedIn in Nederland

Onlangs maakte Linkedin bekend dat ze wereldwijd zo’n 135 miljoen leden hebben. En er is ruimte voor groei, want elke seconde komen er gemiddeld 2 leden bij. In Nederland heeft, volgens Tweakers.net, ruim een kwart van de bevolking een LinkedIn-account.

LinkedIn is dus een belangrijk sociaal netwerk. Des te belangrijker om met een slim profiel voor de dag te komen. In dit artikel krijg je 3 tips om je LinkedIn-account binnen 10 minuten meerwaarde te geven:

1. Laat je website(s) zien

In je profiel noem je natuurlijk je website en/of blog zodat bezoekers direct kunnen doorklikken. Maar standaard vermeld LinkedIn jouw website met het woord ‘Company website’ of  ‘Blog’. Niet echt mooi, laat staan onderscheidend.Hoe pas je je website aan in LinkedIn

Duidelijker is het wanneer je een pakkende titel voor je website of blog kiest. In plaats van ‘Company website’ staat er dan ‘Mijn blog over social media’, ‘Cursussen die ik in 2012 geef’ of ‘Mijn bedrijf in de media’.

Hoe pas je je website aan in LinkedIn

Hoe doe je dat? Ga naar je profiel » websites » Edit » Kies ‘Other’ en vul daarachter een pakkende titel en de URL van je website. Je mag 30 karakters gebruiken, dus maak slim gebruik van keywords.

2. Waar ken ik hem/haar ook alweer van?

Soms ontmoet je iemand en vind je de volgende dag een uitnodiging voor LinkedIn in je mailbox. Leuk! Maar een half jaar later vraag je je af waar je deze persoon ook alweer van kende.

Herkenbaar? LinkedIn biedt de mogelijkheid om bij elke connectie een notitie te maken. Klik op het profiel van je connectie en scroll een beetje naar beneden tot je rechts de contactinformatie ziet staan. Daarbij staat een vakje Notes. Hierin kun je prima aanvullende informatie zetten die alleen voor jou zichtbaar is.

En denk ook eens aan informatie over iemands partner en kinderen, hobby’s, interesses of het onderwerp waarover je eerder met elkaar hebt gesproken. Op deze manier maak je van LinkedIn een mini-CRM-systeem.

3. Verspreid je blog automatisch via LinkedIn

Heb je een blog in WordPress? Koppel ‘m aan je LinkedIn en jouw nieuwste blog vindt automatisch z’n weg naar je netwerk.

Hoe? Open deze pagina, klik op de applicatie (bv. WordPress, twitter of een bedrijfspresentatie in SlideShare) die je wilt koppelen en de rest wijst zich vanzelf.

Met bovenstaande tips maak je van LinkedIn meer dan een veredelde rolodex. Breng ze in de praktijk – het kost je minder dan 10 minuten – en haal meer rendement uit je netwerk.

Heb jij ook een snelle tip voor een beter profiel op LinkedIn?