Pakkende koppen voor je website

Een goede titel maakt hét verschil. Voor Google en voor je lezer. De grootste fout die je kunt maken is het gebrek aan een specifieke belofte. Als de belofte niet specifiek genoeg is, voelt de lezer zich niet aangesproken. Dat is voor zoekmachines voldoende reden om je te laten zakken in de zoekresultaten.

De title-tag is het belangrijkste

Beschrijf in ongeveer 65 karakters wat je doet voor je klanten. Maak een krachtige zin waarin je een concrete belofte doet en gebruik daarin 2 belangrijke keywords.

De meta-description is nog belangrijker

Dat is het stukje tekst dat wordt getoond in zoekmachines. Op basis hiervan beslist een bezoeker of hij je pagina zal bezoeken of niet. Essentieel dus om hier de juiste woorden te kiezen en het oerbrein van je lezer te triggeren – daarover meer bij het volgende punt.

Geef elke pagina op je website een unieke description waarin je kort – 2 à 3 zinnen – vertelt welke zoekvraag die pagina beantwoordt.

Trigger het oerbrein van je bezoeker

De titel is niet alleen belangrijk voor Google, maar ook voor je lezer. Die hebben een vraag, zoeken informatie of zoeken een oplossing voor hun probleem. Ze besluiten op basis van jouw koppen of ze je artikel gaan lezen.

Je oerbrein speelt daarin een belangrijke rol. Dat maakt namelijk een afweging: de tijd en energie die het lezen van jouw artikel kost vs. de beloning die het oplevert. Die beloning mag van alles zijn: een lach, een traan, het vooruitzicht op minder stress, meer tijd, meer kennis, meer geluk, meer omzet of een betere gezondheid.

Is de beloning groter dan de pijn? Dan oordeelt je oerbrein dat het de tijdsinvestering waard is: je artikel wordt opengeklikt. Dus focus niet teveel op het technisch schrijven van koppen, maar probeer juist het oerbrein van je lezer te triggeren.

» Wil je meer concrete tips voor het schrijven van goede koppen? In mijn online training leer ik je 6 manieren om een onweerstaanbare titel te schrijven – inclusief voorbeelden en schrijfopdrachten 🖋

Val met de deur in huis

Vertel het belangrijkste eerst: de context. Waarom moet de bezoeker verder lezen? Welk probleem los je op.

Schrijf informatieve koppen

Een groot percentage van de bezoekers leest alleen de koppen. Die moeten dus een samenvatting zijn van je kernboodschap. Misschien niet zo mooi, maar je boodschap komt wel over. Liever saai en duidelijk dan creatief en ongelezen.

Geen mooie volzinnen en geen overbodige woorden – zoals lidwoorden en voegwoorden. Die nemen alleen maar kostbare plaats in.

Gebruik werkwoorden

‘Gebruik deze stoel’ of ‘schrijf je in voor de beste training’ zetten aan tot actie.