Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Om te voorkomen dat nieuwsbrieven worden aangemerkt als spam, moeten ze aan een paar voorwaarden voldoen. Ik maakte een rondje internet en kwam op de volgende do’s en dont’s.

7 DONT’s – bij een digitale nieuwsbrief

    1. Zet geen kreten in je onderwerp als: korting, gratis, test, voordeel, aanbieding, het euro-, dollar- of procentteken, testimonial, help en herinnering. Spamfilters zijn hier alert op.
    2. In datzelfde kader: geen HOOFDLETTERS, uitroeptekens en verkooppraatjes als onderwerp.
    3. En natuurlijk geen woorden die gerelateerd zijn aan seks, medicijnen, casino, geld of andere aanbiedingen die je zelf liever ook niet in je mailbox krijgt.
    4. Gebruik niet je URL als hyperlink. Dus in plaats van» Lees verder op www.gemmasteeman.nl schrijf je beter» Lees het artikel 7 DO’s en DONT’s voor e-mail nieuwsbrieven
    5. Zet geen flash in je nieuwsbrief en stuur geen attachments mee.
    6. Mail niet vanaf een noreply@-adres.
    7. Zorg voor schone HTML. Kopieer nooit je tekst uit Word naar een HTML-omgeving.

5 DO’s – bij een digitale nieuwsbrief

  1. Kies een inhoudelijke titel. Het beste onderwerp is kort (maximaal 50 tekens), beschrijvend en geeft de lezer een reden om de nieuwsbrief te openen. Liever saai en informatief dan creatief en onduidelijk.Dus niet: nieuwsbrief 12/2012 of – zoals je bij veel scholen ziet – ‘Schoolbericht 12’.
  2. Formuleer het onderwerp als vraag, dat werkt vaak heel goed.
  3. Gebruik tekst en afbeeldingen door elkaar. Nieuwsbrieven met alleen maar afbeeldingen worden als spam gezien. Schrijf minstens 1 alinea tekst per gebruikte afbeelding.
  4. Stuur altijd een tekstversie van je HTML-nieuwsbrief mee. In MailChimp gebeurt dat automatisch.
  5. Wees een betrouwbare afzender, mail het liefst vanaf een mailadres dat mensen in hun adresboek hebben staan. Gebruik liever Bakker Janssen | Brood & Banket te Utrecht in plaats van bakjan85@gmail.com.

A/B-test

Twijfel je tussen 2 zinnen? Doe een A/B-test. Daarbij ontvangt een deel van je mailinglijst de nieuwsbrief met onderwerpregel A, en het andere deel ontvangt dezelfde nieuwsbrief maar dan met onderwerpregel B.

Ook voor een A/B-test is MailChimp heel geschikt. Je kunt uit de statistieken goed aflezen welke mail het meest wordt geopend.

Wat is het beste tijdstip om een nieuwsbrief te verzenden?

Tot slot, een extra tip: het beste tijdstip om een zakelijke nieuwsbrief te versturen is dinsdag, woensdag en donderdag om 11 uur ‘s morgens of 15 uur ‘s middags. In de horeca werken nieuwsbrieven op donderdagavond rond 20 uur heel goed.