Facebook is perfect voor (kleine) ondernemers. Vooral als ze zich richten op de consumentenmarkt. Het is makkelijk, snel en heeft een enorm bereik. En zoals twitteraars meer volgers willen hebben, willen Facebook-gebruikers veel LIKES hebben. Hoe meer LIKES, hoe meer mensen je bereikt. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Waarom Facebook perfect is voor ondernemers

Het is zo makkelijk, even snel op de ‘Vind ik leuk’-knop drukken. Veel makkelijker dan een e-mail sturen of een reactie achterlaten waarbij je eerst je naam en e-mailadres moet invullen.

Dat is precies de reden dat steeds meer bedrijven gebruik maken van een zakelijke Facebook-pagina: snel en doelgericht een netwerk opbouwen en communiceren met (potentiële) klanten.

Wie op de ‘Vind ik leuk’-knop heeft gedrukt, geeft aan ‘fan’ te zijn van jouw producten en/of diensten. Wanneer jij (als bedrijf) iets op je prikbord plaatst, komt dit (1) direct en (2) automatisch bij alle fans op hun prikbord te staan. Makkelijker kan bijna niet.

Facebook als zoekmachine

Met ruim 500 miljoen gebruikers is Facebook ook nog eens een sociaal netwerk met een enorm bereik. Steeds meer mensen gebruiken Facebook om te zoeken en daarmee lijkt dit medium, net als LinkedIn trouwens, een waardige concurrent van Google te worden.

Enkele voorbeelden van Nederlandse bedrijven die succesvol gebruik maken van Facebook:

Zet je bedrijf op Facebook in 10 stappen

Ook een zakelijke FB-pagina aanmaken? Ga snel van start en lees eerst het artikel Facebook voor bedrijven: een fanpage in 10 stappen van Frankwatching.

Promoot je bedrijf op Facebook

Laat vervolgens iedereen weten dat je op Facebook zit. Dat doe je met deze snelle tips:

1. Zorg voor een mooie URL

Bijvoorbeeld www.facebook.com/mooienaam. Tot enkele maanden geleden moest je hiervoor minstens 25 fans hebben, tegenwoordig hoeft dat niet meer. Meteen aanvragen dus bij Pagina bewerken » Algemene gegevens » Gebruikersnaam

2. Zet een LIKE-button op je website

Iemand die je website bezoekt, is hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd in je product. Meteen vangen dus door een LIKE-button op je website te zetten. Bij Pagina bewerken » Hulpmiddelen kun je hiervoor code genereren. Heb je een website in WordPress, dan heb je een keur aan widgets om uit te kiezen.

3. Zet de URL van je Facebook-pagina in je e-mailhandtekening

Je stuur dagelijkse waarschijnlijk vele mails aan mensen met wie je een (potentiële) zakelijke relatie hebt. Perfect dus!

4. Twitter het

Schreeuw het van de daken. Als niemand weet dat je op Facebook zit, kunnen ze je ook niet LIKEN.

Of schrijf er eens een blog over.

5. Laat het weten via LinkedIn

Meld het in een update. Bovendien geeft LinkedIn je de ruimte om 3 websites op je profiel te noemen, gebruik er een voor je Facebook-pagina.

6. Tag mensen in je prikbordberichten en/of foto’s

Je kunt andere Facebook-gebruikers ‘taggen’ in een bericht of een foto. Noem ze bij naam (taggen) en er verschijnt een melding op het prikbord van hun vrienden (dus vrienden-van-vrienden)

7. Maak gebruik van je folders, flyers en visitekaartjes

Noem de URL van je Facebook-pagina in al je communicatie, ook folders, brochures, mailings, (digitale) nieuwsbrieven en visitekaartjes.

8. Zet QR-codes in

Maakt het je prospects nog makkelijker. Eventjes de QR-code scannen en ze komen direct op jouw pagina. Meer tips over het gebruik van QR-codes lees je in de blog QR-codes, hoe en waarom?

9. Gebruik de vertel-het-je-fans-optie

Vraag iedereen in je netwerk (of klantenbestand) om jouw pagina te LIKEN. Dat doe je snel via Pagina bewerken » Hulpmiddelen » Vertel het je fans

10. Plaats plugins op je FB-pagina

Er zijn duizenden plugins waarmee je je FB-pagina kunt opleuken. Maak daar gebruik van. Ter inspiratie heeft Facebook een overzicht voor je gemaakt.

11. Vertel iets leuks!

De ultieme tip is natuurlijk dat je wel ‘iets’ moet doen met je pagina. Beloon diegenen die jou LIKEN regelmatig met leuke berichten, filmpjes en foto’s. Reageer, bedenk een poll of voeg een evenement toe. Het succes van een Facebook-pagina valt of staat met interactie. Eigenlijk net als alle andere sociale media.