Visuele storytelling: de ultieme tip

Goede content speelt in op wat je (potentiële) klanten écht kunnen gebruiken op dat moment. Daarbij helpt het enorm als het ook nog visueel aantrekkelijk is. In zijn boek Opvallen met visual storytelling in 60 minuten adviseert Vincent Andriessen daarom om te variëren met content. Gebruik niet alleen tekst, maar ook beeld en audio.

Ik sprak hem over zijn nieuwe boek en schreef er het artikel Zó houd je de aandacht van je lezer tot de laatste letter vast! over op Frankwatching.

Helaas kon ik de audioclip met Vincents belangrijkste advies niet verwerken in dat artikel. Zonde!

Beluister de audioclip, opgenomen met de tool SoundSiteJS:

Dit is Vincents nummer één-advies voor het maken van visuele content
Opvallen met visual storytelling (in 60 minuten)

Waarom visuele storytelling?

In zijn boek legt Vincent uit dat verhalen simpelweg aan kracht winnen wanneer je meerdere elementen inzet om de boodschap over te brengen.

  1. Gevarieerde content zorgt voor een unieke ervaring – mensen wíllen jouw content lezen en delen
  2. Je brein kan beeld makkelijk vertalen – daardoor blijft het beter in het geheugen
  3. Visuele content wordt vaker gedeeld – het is een tijdsefficiënte manier van werken

Het boek leest lekker vlot en staat bomvol praktische tips. Een aanrader dus voor iedereen die zelf content maakt en boven de rest wil uitsteken. Opvallen met visual storytelling kun je kopen via bol.com.

Begin met één foto of infographic

Begin met één tool. Bekijk onderstaande infographic en kies welk element van een bestaand – of nieuw – artikel je kunt vervangen ter ondersteuning van je verhaal.

Als je meteen 4 of 5 visuals wilt maken of tools wilt uitproberen, is het too much voor de lezer, en het duurt bovendien te lang voordat je artikel klaar is. Dat werkt demotiverend. Dus begin eens met een audio-fragment. Of bekijk welke data je in Piktochart kunt verwerken. Maak er daarna pas visuals van in Canva die je deelt op je sociale kanalen.

Hoe wordt daarop gereageerd? Kijk wat werkt voor jou, en bouw vervolgens je successen uit.

Welke visuele content kies je?

Ik experimenteerde met Piktochart en maakte deze infographic met daarin enkele tools uit het boek ‘Opvallen met visual storytelling in 60 minuten’.

De beste tools om zelf visuele content te maken

In dit artikel zijn affiliate-linkjes opgenomen naar bol.com. Mocht je erop klikken en het product vervolgens kopen, dan ontvang ik een kleine vergoeding. Jij betaalt niets extra’s.

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.