Wat is purposemarketing?

Purposemarketing is het verwerken van een hoger doel (purpose) in de marketingstrategie van je organisatie. Je laat je publiek zien dat jij dat doel nastreeft voor een betere wereld. Dat je – vaak op een bedrijfsmatige manier – een positieve impuls wilt geven aan de samenleving.

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
schrijftrainer en contentspecialist

Denk aan:

  • Duurzamheid en circulaire economie
  • Eerlijk en gezond voedsel
  • Liefde en zorg voor de natuur
  • Verlagen van je ecologische voetafdruk
  • Opkomen tegen vervuiling, plastic soep en verspilling van grondstoffen
  • Stimuleren van eerlijke handel
  • Dierenwelzijn
  • Armoedebestrijding
  • Gelijke rechten voor alle mensen
  • Bevorderen van inclusviteit en diversiteit

Purposemarketing draait om een belofte, zowel aan jezelf als aan je klant.

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk aandacht voor jouw purpose. Als dat lukt, kun je terugvallen op een grote groep mensen die zich herkennen in jouw purpose en gratis jouw content delen.

In mijn online schrijftrainingen help ik je om jouw purpose onder woorden te brengen en te gebruiken in je contentmarketing.

Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

Contentmarketing met een purpose

Uit wereldwijd onderzoek van Accenture onder 30.000 consumenten blijkt dat 62% van de mensen wil dat bedrijven een standpunt innemen over maatschappelijk relevante thema’s.

Waarom? Als jouw purpose duidelijk is, help je mensen om voor jou te kiezen.

Ze kunnen een keuze maken die past bij hun identiteit en je geef je ze het gevoel dat ze van betekenis kunnen zijn.

Contentmarketing met een purpose betekent dat je consequent – en gedurende langere tijd – eerlijke verhalen vertelt en aan je publiek laat zien hoe je het verschil maakt. Iedereen kan de wereld verbeteren. En samen kunnen we echte impact hebben.

De purpose is dus het hart van je marketing en laat mensen voelen dat ze onderdeel zijn van een positieve beweging.