Wat is goede content en waarom is het zo belangrijk?

Goede content wordt gemaakt voor jouw doelgroep. Het is waardevolle, inhoudelijk sterke informatie die je publiek nodig heeft om jou te geloven. Het is relevant en moet waarde toevoegen. Het trekt aandacht, zorgt voor leads en verbetert je positie in Google. Ik noem dat high-end content.

Auteur van diverse marketingboeken Seth Godin zei zelfs ooit: Content marketing is the only marketing left. Wat hij daarmee bedoelde, is dat je alleen content moet maken die enorm waardevol is voor je publiek. Waar ze sneller, slimmer of gelukkiger van worden.

Content marketing is the only marketing left – Seth Godin

Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman
content, copy & conversie voor betekenisvolle merken

Waarom is content van hoge kwaliteit zo belangrijk?

Herken je deze situatie? Je wilt graag véél artikelen schrijven, video’s maken en postst publiceren want:

  1. Dan ben je online goed zichtbaar
  2. Er zit altijd wel iets tussen dat waardevol is voor je publiek
  3. Je claimt autoriteit omdat je laat zien wat je weet

Maar eyeopener: je publiek wil helemaal geen eindeloze stroom content. Wat ze écht willen is content die zich richt op het probleem dat zij ervaren.

Want veel content aanbieden, betekent dat je lezer harder zijn/haar best moet doen om te vinden wat ze nodig hebben.

Veel content aanbieden, is zelden gebruiksvriendelijk

Niemand gaat in een oerwoud van content op zoek naar jouw pareltjes.

Teveel keuze heeft een verlammend effect op mensen. En dan weten ze niet wat ze moeten kiezen, of waarop ze moeten klikken.

Dan doen ze één ding: niks. Ze klikken niet door, maar ze klikken weg.

Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

  • Wat is goede content?

Veel content maken, is erg tijdrovend

Bovendien kost het veel tijd om steeds iets nieuws te verzinnen, om de pakkende verhalen uit de organisatie te halen, om een creatieve nieuwe invalshoek te bedenken en om alle trends en ontwikkelingen bij te houden.

En dan moet je het nog schrijven, filmen, maken én managen. Want het eindigt niet bij publicatie, tenzij je wilt dat je website een oerwoud wordt van 404’s en gedateerde informatie.

Niet méér, wel beter

Dus doe minder, niet meer, maar wel beter.

  1. Daarmee stijgt de kwaliteit en impact
  2. Het is gebruiksvriendelijker – en daarmee krijg je tevreden klanten

Om echt goede resultaten te kunnen halen, moet je ervoor zorgen dat je impact hebt.

Het helpt om kwaliteitsnormen op te stellen waaraan jij wilt voldoen, zoals de 10 eigenschappen van high-end content die ik in dit artikel op een rij heb gezet.

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.