Verhoog je conversie: ruim je website op als Marie Kondo

Een opgeruimde website is goed voor je conversie. Het zorgt ervoor dat bezoekers jouw onderscheidend vermogen zien en draagt bij aan een goede gebruikerservaring. Dat concludeerde BuzzSumo.

De Japanse opruimgoeroe Marie Kondo heeft wereldwijd miljoenen boeken verkocht. Volgens haar filosofie mag je alleen spullen houden that spark joy: dingen waar je blij van wordt. Van de rest moet je afscheid nemen.

Laten we dat principe eens toepassen op onze digitale content. Is jouw website nog steeds die inspirerende plek waar mensen écht blij van worden? Hebben je bezoekers een reden om van je te houden en je te volgen? Do you still spark joy?

Nu geen tijd om te lezen? Pin nu, lees later.

  • Conversie verhogen: ruim je website op als Marie Kondo
Contentstrategie voor sociale ondernemers en purpose brands

Door: Gemma Steeman

Verbeter je conversie: ruim je website op

Soms loop je op een website vast in de enorme hoeveelheid verouderde artikelen, plugins en andere content.

  • Het kost je bezoeker energie, it sparks no joy
  • Het levert bounces op, want mensen blijven korter op je pagina
  • Je click through rate (CTR) daalt

Google zou hard kunnen oordelen dat jouw website onvoldoende waarde biedt. Het gevolg: je daalt in de zoekresultaten en je conversie daalt.

Tijd voor een grote schoonmaak.

Leg de focus op content die je bezoeker blij maakt. Content die je bezoeker inspireert om sneller, beter of slimmer te worden.

Checklist voor het opruimen van je website

Hoe begin je? Een stappenplan, zoals dat van Marie Kondo, biedt houvast.

1. Bepaal eerst de kwaliteitscriteria voor je blogs of artikelen

What sparks the joy?

  • Hoe waren de bezoeken afgelopen jaar?
  • Wat waren de toppers?
  • Past het nog bij jouw dienstverlening?
  • Is degene voor wie je het artikel schreef nog steeds je ideale klant?

2. Doorloop je website systematisch

Begin altijd met artikelen waar je minst emotionele verbondenheid mee hebt. Op die manier krijg je snel de smaak te pakken en zul je merken dat ‘ontspullen’ een goed gevoel oplevert.

  1. Begin met verouderde content. Doorloop systematisch alle artikelen en pagina’s per jaartal, te begin met de oudste. Hebben ze nog een doel? Of hebben ze hun waarde vervuld en kun je nu afscheid nemen? Draagt de inhoud nog steeds bij aan wat je belangrijk vindt? Bezoekers willen zo min mogelijk stappen nemen om te vinden wat ze nodig hebben. Verouderde content is een risico dat je niet wil lopen.
  2. Ga op zoek naar dode links, zowel inkomend als uitgaand. Controleer embedded video’s, want als deze op de originele plek verwijderd zijn, kijkt de bezoeker op jouw website naar een groot, zwart vlak in plaats van naar een mooie video.
  3. Zoek via Google Analytics naar de uitstappagina’s en/of artikelen of pagina’s met een hoge bounce en een korte leestijd. Waarschijnlijk zijn bezoekers op jouw website terecht gekomen via een zoekmachine, hebben op het artikel geklikt, niet gevonden wat ze zochten (want gedateerd, verouderd, of niet de juiste context) en zijn afgehaakt. It sparked no joy.
  4. De mediabibliotheek. Verwijder alle media die niet meer worden gebruikt. Begin achteraan, met de oudste media. Heb je vroeger weleens afbeeldingen gekopieerd van internet? Check alles op auteursrecht en gooi direct weg waarvan je niet de juiste rechten hebt, of waarvan je niet weet waar ze vandaan komen.
  5. Gebruik je WordPress? Kijk eens kritisch naar de geïnstalleerde plugins. Zijn ze nog echt nodig? Worden ze nog wel geüpdatet? Of maken ze je website onnodig traag? Ook inactieve plugins worden door WordPress ingeladen en kosten dus tijd. Snelheid is een rankingsfactor voor Google, een korte laadtijd houdt zowel de zoekmachinegigant als je bezoekers tevreden.
  6. Kijk ook eens naar je backlinks, breng ze bijvoorbeeld in kaart met behulp van een Backlink Checker. Door kritisch te kijken naar de waarde van deze backlinks kun je beoordelen of ze mogelijk een negatieve invloed hebben op je ranking. Vraag in dat geval of ze verwijderd kunnen worden of vraag Google om bepaalde links te negeren bij het indexeren van je site.
  7. Whitepapers, handleidingen en gratis e-books. Zijn ze nog up-to-date? Staan er verouderde screenshots in? Zijn je tekst en je aanbod nog steeds onweerstaanbaar?

3. #sparkjoy: content houden, weggooien of recyclen?

Tijdens het beoordelen van je content, deel je alles dat je op je scherm voorbij ziet komen, op in 3 categorieën.

  1. Weggooien. Het is niet (meer) waanzinnig waardevol. En als je eerlijk bent, haalt het je conversie alleen maar naar beneden. Maar je wilt dit wel netjes doen, want anders blijft je content geïndexeerd en dat zorgt voor foutmeldingen. That sparks no joy. Maak dus redirects of gebruik bijvoorbeeld Google Webmaster Tools om een robots.txt-bestandje te maken waarmee je de verwijderde content uitsluit. Mocht dat niet werken, dan kun je Google vragen om bepaalde content niet langer te indexeren.
  2. Bewaren. Het biedt je bezoeker inspiratie en helpt ze bij hetgeen zij willen bereiken. Dat zorgt voor conversie want you spark joy.
  3. Aanpassen, updaten en recyclen; met een kleine aanpassing laat het (opnieuw) een vonkje overspringen naar je ideale klant (plus: veel nieuwe content om te delen via je sociale kanalen!)

Denk goed na over die laatste categorie. Hier liggen kansen voor een feestje!

Want je hebt inmiddels kennis en ervaring die je enkele jaren geleden nog niet had. Er zijn nieuwe ontwikkelingen en herziene publicaties. Pas waar mogelijk je content aan aan de kwaliteitscriteria en herschrijf, update en recycle. Gooi langdradige intro’s weg, schrijf goede tussenkoppen, voeg nieuw beeldmateriaal toe, check je meta-descripties en zorg er steeds voor dat je bezoeker geprikkeld wordt om verder te klikken.

En blijf jezelf bij elke stap afvragen: does it spark joy?

4. Je content opruimen en opnieuw structureren

Na het weggooien of recyclen, mag je van Marie Kondo gaan opbergen. Alles op een logische, duidelijk zichtbare plek. Je hebt nu alleen nog maar high-end content over (content van superkwaliteit) en die mag gezien worden.

Als laatste stap neem je dus je navigatiestructuur onder de loep.

  • Kloppen de categorieën nog?
  • Is het voor bezoekers op élke pagina duidelijk wat de volgende klik moet zijn?
  • Is de customer journey op jouw website een feestje?

5. Je succes vieren en je content promoten ✨

Last but not least, bedank altijd jezelf en je collega’s na een opruimactie. Het was niet makkelijk, want mensen hechten aan hun content.

Vier je succes! Promoot je high-end content. Er ligt een hogere conversie op je te wachten.

Spark joy 😊

Dit artikel is eerder verschenen op Frankwatching

Gratis e-book: meer online zichtbaarheid

Hoe kun je je jezelf onderscheiden van de massa? Hoe weet je wat mensen aantrekt tot jouw merk? En hoe zorg je ervoor dat ze jouw content delen?

Als je inzicht hebt in de motivatie van je publiek, kun je daar je content  op aanpassen. Ontdek de wetenschappelijke uitleg  waarom mensen bepaalde content wíllen delen en hoe jij daar je voordeel mee kunt doen.

Download dit gratis e-book en zet een positieve beweging in gang.