Dit zijn de ideale zoekwoorden voor je website

Wil je beter scoren in Google? Maak dan met behulp van onderstaand stappenplan zelf de ultieme keywordlist met zoekwoorden – ook wel zoektermen, keywords of kernwoorden – en woordcombinaties. Zo scoor je op lange termijn beter en hoger in zoekmachines als Google, Bing en DuckDuckGo.

Waarom zoekwoorden?

Zoekmachines willen antwoord geven op de vraag van hun bezoeker. Om het beste antwoord te vinden, doorzoeken ze miljoenen websites op de juiste woordcombinatie. En op woorden die niet op je website staan, kun je niet gevonden worden.

Zo maak je de ideale lijst met zoekwoorden voor jouw website:

Stap 1. Brainstorm

Brainstorm – alleen, met collega’s of goede vrienden – en maak een lijst van alle termen en zoekwoorden die op jouw bedrijf van toepassing zijn.

TIP! Kies niet voor de meest gangbare termen – die gebruikt iedereen al. Denk aan je niche en zoek daarbij een aantal woordcombinaties

Stap 2. Kijk door de ogen van je klant

Bedenk wat jouw ideale klant in Google zou intypen wanneer hij/zij op zoek is naar jou. Welk probleem heeft deze klant? Welke oplossing heb jij?

Deze stap helpt je om door de ogen van de klant te kijken. Formuleer woorden en zinnen zoals je klant die zou gebruiken en vergeet jargon.

TIP! Denk ook aan werkwoorden en plaatsnamen.

Stap 3. Google weet zelf het beste waar op gezocht wordt

Typ je woorden en woordcombinaties in in Google. Onderaan de pagina met zoekresultaten geeft Google je nu suggesties voor verwante zoektermen. Wellicht doe je hier nog nieuwe ideeën op?

Stap 4. Gebruik Google Search Console

Gebruik de gratis Search Console van Google (vroeger: AdWords). Je krijgt inzicht in de zoekwoorden die worden gebruikt en de mate waarin jouw website scoort op die zoekwoorden. Dat kun je aflezen aan de CTR (de Click Through Rate); het percentage mensen dat ook daadwerkelijk doorklikt naar jouw website.

Stap 5. Maak mini-lijstjes met jouw ideale zoekwoorden

Focus! Maak per pagina op je website een mini-zoekwoordenlijst. Elke pagina op je website gaat namelijk een ander (deel)onderwerp. Een pagina over de koffiekopjes die je beschildert, hoeft geen zoekwoorden te bevatten over de theepotjes die ook aanbiedt.

Stap 6. Kies de 3 à 4 belangrijkste zoektermen

En tot slot: schrappen maar! Kies per pagina op je website een maximum van 3 à 4 zoektermen en streep deze door:

  • Termen waar veel concurrentie op is
  • Termen waar weinig op gezocht wordt

Rangschik je lijst met zoekwoorden op volgorde van belangrijkheid, maak combinaties van zoekwoorden en kies uiteindelijk de belangrijkste. Je schrijft tot slot de tekst op die pagina helemaal rond die woorden.

TIP! Heb je meer zoekwoorden dan 3 à 4? Kijk of je het onderwerp kunt opsplitsen en verdeel je tekst over 2 pagina’s. Hoe meer content, hoe beter!

Content is king

Het verwerken van zoekwoorden in je tekst is dus heel belangrijk. Vroeger kon je nog wegkomen met het opsommen van losse zoekwoorden, maar dat is achterhaald. De woorden op jouw lijstje(s) moet je daadwerkelijk verwerken in je content (je webteksten, je afbeeldingen, video’s, infographics en ander online materiaal) om Google ervan te overtuigen dat jouw website het beste antwoord op de vraag is gaat.

Ook lezen: plaats belangrijke zoekwoorden in title en description

Succes!

365 dagen inspiratie voor nieuwe content


Ik leer organisaties het geheim van #highendcontent zodat ze online kunnen groeien en hun doel(en) kunnen bereiken.

Dat bespaart ze veel tijd en ze zitten nooit meer zonder inspiratie.

Meer weten? Mijn nieuwsbrief is een goed begin ⬇

* Je ontvangt de nieuwsbrief maandelijks. Uitschrijven kan met één klik.